Recesiunea va coincide cu un declin accentuat al comerțului internațional. Comerțul scade mai mult decât PIB, pe timp de criză, dar amploarea e greu de măsurat.
Organizația Mondială a Comerțului prognozează o scădere între 13% şi 32%, arată un studiu Coface.
Pe de altă parte, estimează Euler-Hermes, sectorul energetic va fi cel mai grav afectat (-433 de miliarde de dolari, pentru exporturi), apoi Metalele (-420 de miliarde de dolari) și Serviciile de transport legate de producătorii de automobile (-270 de miliarde de dolari).
Coface avertizează că protecționismul e alt factor agravant. De la debutul crizei, protecționismul comercial pare să se concentreze pe asigurarea aprovizionării țărilor cu alimente și medicale esențiale.
Pe 22 aprilie 2020, 56% dintre măsurile comerciale înregistrate de Global Trade Alert (193) erau legate de acest aspect. Majoritatea măsurilor (110) au vizat interdicțiile de export la echipamente de protecție, măștile și substanțele chimice pentru producerea de medicamente diverse.
Impactul asupra României, deși major, crede Euler Hermes, „nu ar trebui să se situeze chiar în chenarul țărilor cele mai afectate. Reluarea pruducției de mașini, la începutul lunii mai, chiar dacă este un semnal pozitiv, menține incertitudinea asupra evoluției exporturilor în 2020”.
Şi scăderea chiar și numai de 2% a exporturilor din Q1, pe segmentul mașini și echipamente pentru transport, este îngrijorătoare, atât din perspectiva cererii, în scădere pronunțată, cât și al ponderii uriașe de 48% în totalul exporturilor.
Riscul chinezesc
Pe de altă parte, pe termen lung, relocarea etapelor de producție în aceeași țară reprezintă un alt risc pentru comerțul mondial. În prima etapă a crizei din China, companiile din întreaga lume și-au dat seama cât de expuse sunt lanțurile lor de aprovizionare, iar în prezent fac demersuri pentru a întări aceste lanțuri în fața șocurilor străine de aprovizionare.
Acest lucru s-ar putea realiza prin două mijloace: relocarea completă a producției pe piața internă sau implementarea unei strategii globale puternice, de diversificare a furnizorilor.