Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Transportor blindat la parada militară de la Arcul de Triumf

Transportor blindat la parada militară de la Arcul de Triumf

Noile transportoare au probleme. Soldații români merg pe jos

Intrarea în dotarea Forțelor Terestre a celor 227 de transportoare 8x8, model Piranha, este un obiectiv încă nefinalizat.

Mihai Diac 0 comentarii

Unul dintre cele opt programe majore de înzestrare ale Armatei Române prevede dotarea Forțelor Terestre cu un număr de 227 de transportoare blindate Piranha, model 8x8, care urmează a fi livrate de firma General Dynamics.

Ministrul Apărării, Gabriel Leș, a anunțat însă că acest program de înzestrare are mari probleme.

„S-au dat 200 de milioane de euro pentru prima fază a acestui program. Din totalul de 227, primele 36 trebuia să le primim în ianuarie 2019. Sunt deja produse, am aflat din ceea ce am discutat cu producătorul, dar nu a trecut testele de acceptanță realizate de MApN. Programul este în întârziere și vom cere penalități de 0,05 la sută pe zi, pentru fiecare zi de întârziere”, a precizat ministrul Apărării săptămâna trecută, la ultima sa conferință de presă.

Până la începutul anului 2019, dintre cele 36 de transportoare incluse în graficul de livrare, doar opt ajunseseră la București. Ministrul Gabriel Leș, fost secretar de stat pentru Armamente, cunoștea această situație încă de acum câteva luni.

“Acele turele, la primele teste, care au fost făcute în prezența specialiștilor, nu au trecut testările. Urmează să se facă o altă testare, probabil vor face updatări la ea și trebuie să treacă aceste teste ca să putem face recepția produsului”, anunța ministrul Leș în luna februarie a.c.

„Acest eșec a fost cauzat de faptul că tunurile de 30 mm au fost livrate cu întârziere din cauza grevelor provocate de întreruperea funcționării sistemului guvernamental din SUA. Ca urmare, tunul a fost întârziat de vama americană mult mai mult decât era planificat, iar procedurile birocratice s-au derulat cu întârziere. Tunul a ajuns la testele de câmp doar cu o zi înainte de testare, nu a fost pregătit corespunzător și nu a fost supus calibrării (ceea ce este foarte important)”, explica, la acel moment, firma care urma să asambleze transportoarele, într-un comunicat preluat de Digi 24.

Conform angajamentelor inițiale ale furnizorului extern, primele 31 de transportoare destinate Armatei Române urmau să fie asamblate în Elveția, iar următoarele cinci urmau a fi asamblate în România, la Uzina Mecanică București. De asemenea, toate celelalte vehicule blindate, până la numărul total de 227, urmau a fi asamblate în România. Contractul fusese semnat în ianuarie 2018 și are valoarea totală de circa 895 de milioane de euro.

Piranha V este un vehicul blindat pe roți, cu masa de 30 de tone, care poate transporta trei membri ai echipajului şi o grupă de infanterie de opt oameni. Armamentul de bord este format dintr-un tun de calibrul 30 de milimetri sau o mitralieră de calibrul 12,7 milimetri. Motorul de 600 de cai putere îi permite transportorului o viteză maximă de 100 de kilometri pe oră și o autonomie de circa 500 de kilometri.

Un detaliu suspect este însă acela că varianta de transportor pregătită a fi livrată României nu este amfibie (nu plutește), deși Armata Română specificase, de la bun început, că are nevoie de un transportor amfibiu.

Pentru a compensa această situație, s-a anunțat că, la un moment dat, va fi comandată și o altă serie de blindate, la Automecanica Moreni, care urmează să fie amfibii. Desigur, această nouă comandă se va face pe alți bani.

Întrebări esențiale

Cât de repede poate remedia furnizorul problemele semnalate de MApN, astfel încât livrarea transportoarelor să reintre în graficul inițial?

Cum se face că Danemarca și Spania utilizează deja asemenea vehicule blindate, fără a reclama probleme similare celor constatate la vehiculele destinate României?

De ce s-a renunțat la cerința, formulată de Armata Română, ca transportorul să fie amfibiu?

A existat sau nu un parteneriat cu reprezentanți ai beneficiarului, adică ai MApN pe timpul fabricației primelor 36 de asemenea vehicule? În caz afirmativ, cum se face că problemele au fost constatate abia în momentul în care trebuia să aibă loc livrarea?

Care este capacitatea reală a industriei românești de apărare de a participa la programe de înzestrare destinate sectorului militar, astfel încât această implicare, care este impusă prin intermediul clauzelor de offset, să nu scadă calitatea produsului final?

---------------------------------------------------------------------------------

,,Piranha V este o platforma pe care a dezvoltat-o şi omologat-o General Dynamics împreună cu constructorul european MOWAG” (General Dynamics fiind cel care deține firma elvetiana Mowag), explica Viorel Manole, directorul organizației PATROMIL, în luna martie 2019, într-un interviu acordat site-ului www.defenseromania.ro.

,,Am avut o experienţă foarte bună cu varianta Piranha III (folosită de militarii români în Afganistan – n.n.), motiv care a argumentat încredinţarea directă către General Dynamics a contractului pentru Piranha V, dar această încredinţare directă s-a făcut în baza unei Hotărâri de Guvern. În Hotărârea de Guvern, furnizorul străin s-a obligat să implice industria românescă în participarea cu anumite echipamente”, a precizat Viorel Manole.

Inițial, s-a anunțat că General Dynamics va avea drept parteneri în România, pentru programul Piranha V, societățile Automecanica Moreni și UM București. Ulterior, s-a anunțat că turelele blindate pentru noile transportoare ar putea fi produse și la Măgurele, într-o fabrică deschisă de firma israeliană Elbit.

Comentarii

loading...