Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

FOTO Shutterstock

FOTO Shutterstock

Turcu’ plătește deficitul României

Rovinieta pentru camioanele cu masa totală autorizată între 3,5 și 7,5 tone se va tripla, de la patru la 12 euro pe zi, prevede un proiect de Ordonanţă a Guvernului, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

 
Toate tipurile de rovinietă se vor scumpi, însă majorarea cea mai accelerată va fi în cazul celor fracționate, pe o zi sau o săptămână.

”Vor fi afectați în special șoferii de camioane străini, pentru că firmele românești își cumpără în general rovinietă pentru tot anul”, a explicat pentru “România liberă” secretarul general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu. Mai pe românește, firmele turcești vor contribui mai mult la bugetul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și, în consecință, vor diminua presiunea asupra bugetului de stat, asupra deficitului. Și nu numai turcii, ci și bulgarii, ungurii și alte companii care își aduc camioanele în România.

Radu Dinescu a precizat că transportatorii români nu vor fi afectați decât în foarte mică măsură, cea mai mare creștere fiind la categoria ”F”, adică ”vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)”.

Directiva „uitată“ de foștii premieri

Practic, această scumpire trebuia operată de la data de 1 martie 2014, așa cum prevedea Directiva europeană 1999/62/CE.

Cu alte cuvinte, cei care s-au perindat în ultimii ani pe la Palatul Victoria, începând cu Victor Ponta și continuând cu Dacian Cioloș, Sorin Grindeanu și Mihai Tudose, au ”uitat” să transpună acest act normativ comunitar menit să aducă bani la buget.

“Prin Comunicarea publicată la 17.03.2016 în Jurnalul Oficial al UE, tariful a fost majorat la 13 euro/zi cu aplicare de la 01 aprilie 2016, tarif rectificat ulterior la data de 01.06.2016 prin Comunicarea publicată în JOUE, la 12 euro/zi. Astfel, tariful zilnic de 12 euro pentru vehiculele de transport marfă trebuia aplicat începând cu 01 martie 2014, nefiind transpus nici în prezent”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Ordonanța prevede că tariful lunar nu trebuie să depăşească 10% din tariful anual, tariful săptămânal nu ar trebui să depăşească 5% din tariful anual, iar tariful zilnic nu ar trebui să depăşească 2% din tariful anual.

Potrivit anexelor incluse în proiectul de ordonanţă, rovinieta pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone va costa astfel: 12 euro/zi (de la 4 euro/zi, în prezent), 30 euro/săptămână (de la 16 euro), 60 euro/lună (de la 32 euro/lună), 171 euro/3 luni (de la 92 euro) şi 600 euro/an (de la 320 euro/an).

De asemenea, în cazul vehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică de 12 tone, tarifele aplicate pentru rovinietă ar urma să fie următoarele: 12 euro/zi (de la 7 euro/zi, la ora actuală), 33 euro/săptămână (de la 28 euro), 66 euro/lună (de la 56 euro), 188 euro/3 luni (de la 160 euro) şi 660 euro/an (de la 560 euro).

Pe de altă parte, tarifele percepute pentru rovinietă în cazul autoturismelor şi vehiculelor de transport marfă cu masa mai mică sau egală cu 3,5 tone rămân neschimbate.

Peste doi ani, noi reguli

În prezent, Directiva europeană cu pricina este în curs de revizuire, așa că în doi ani de zile regulile s-ar putea schimba fundamental, a precizat Radu Dinescu.

Astfel, taxarea în funcție de kilometrii parcurși și de emisiile poluante, care acum este opțională, ar putea deveni obligatorie. Problema este însă că taxarea actuală, în funcție de timp, favorizează România, pentru că nu avem suficiente autostrăzi, iar timpul petrecut în trafic este mult mai mare pe același număr de kilometri.

Deja, în mai multe țări europene se practică sistemul mixt de taxare a camioanelor. Excepție face Bulgaria, unde taxarea este tot pe timp. La sud de Dunăre, pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mică de 12 tone tariful pentru o vinietă anuală este de 413 euro pentru vehiculele Euro III-Euro VI și 537 euro pentru EURO 0-II.

În Ungaria, pentru autoturisme și vehiculele de transport călători taxarea se face pe timp, în vreme ce la vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone nivelul taxei de drum este stabilit pe baza tipului de drum, a categoriei de autovehicul și a gradului de poluare (emisie CO2). Taxa de drum se calculează pe kilometru. Astfel, pentru vehiculele între EURO III-VI, taxa de drum/km este de 44,54 forinți, aproximativ 0,14 euro/km.

În Austria, vinieta se calculează în funcție de numărul de axe, la care se adaugă taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluare fonică. Vinieta se aplică pentru vehiculele cu MTMA peste 3,5 tone și se calculează pe kilometru și variază între 0,2540 euro/km și 0,3152 euro/km. În Austria, începând cu ianuarie 2010, a fost introdusă taxa pe clasa de emisii EURO pentru autovehiculele de peste 3,5 tone, iar la 1 ianuarie 2017 s-au adăugat taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluarea fonică.

Costurile cu utilizarea infrastructurii în Germania pot varia de la 0,135 euro/km pentru un autovehicul Euro 6 cu remorca cu 5 axe sau mai mult până la 0,218 euro/km pentru un autovehicul non-euro, reprezentând un total de 1.350 euro/lună pentru 10.000 km până la 2.180 euro/lună pentru un autovehicul non-euro.

Cele mai multe autovehicule comerciale sunt din categoria Euro 5, cu 5 axe, pentru care costul lunar este de 0,156 euro/km, adică 1.560 euro lunar pentru numărul de km considerați.

Un camion de 40 tone poate rula circa 100.000 km pe an cu un șofer în România, pentru care plătește 1.210 euro, iar în Europa de Vest, având în vedere infrastructura și logistica bine puse la punct, unde nu se pierde timp la încărcare și descărcare, un camion poate rula 150.000 km într-un an cu un șofer (12.000-14.000 km lunar), plătind o medie de 15.000 euro pe an, reiese dintr-un studiu realizat de UNTRR.

Comentarii

loading...