Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Carlos Ghosn a fost arestat fără să existe vreun avertisment

Carlos Ghosn a fost arestat fără să existe vreun avertisment

Alianța Renault-Nissan, amenințată de arestarea liderului consorțiului franco-nipon

Arestarea anunțată la Tokio a lui Carlos Ghosn, unul din liderii cei mai emblematici din lumea industriei automobilului, a căzut ca un trăsnet. Șeful alianței Renault-Nissan-Mitsubishi este acuzat de „fraudă fiscală și de abuz de bunuri sociale“.

Gabriela Anghel 0 comentarii

Spectaculoasa cădere a lui Carlos Ghosn, intervenită luni, 19 noiembrie, a fost urmată imediat de un comunicat al companiei nipone Nissan în care sunt oferite detalii neplăcute pentru franco-libano-brazilianul de 64 de ani, care a condus două decenii un imperiu automobilistic, acumulând funcții ca niciun alt conducător de întreprindere de această talie.

Sunt rari patronii care se pot lăuda că sunt primiți de șefi de stat, cum a fost el primit în Mexic, Maroc, Rusia, Brazilia.

Media niponă și europeană au analizat reacțiile lui Hiroto  Saikawa, succesorul lui Ghosn ca director general al Nissan, și evocă o „lovitură de stat” internă. Orice i se va întâmpla fostului „șef  de orchestră” al constructorului de automobile este ceva extrem de rar în țara Soarelui-Răsare.

 

Dictatura patronului unic

Observatorii din țară nu-și amintesc ca o anchetă de acest nivel să aibă loc în secret și să se încheie printr-o arestare bruscă fără să răsufle ceva în presă. Nimic nu a lăsat să se prevadă un astfel de eveniment. Chiar Carlos Ghosn părea căzut din nori când inspectorii au intrat în avionul său privat la sosirea la Tokio.

Se pare că există un om  care știa totul - actualul șef executiv al Nissan, Hiroto Saikawa. În Japonia, când un scandal afectează o întreprindere sau un responsabil, regula este ca firma respectivă sau principalii colaboratori să organizeze o „conferință de presă de scuze”, în cursul căreia toată media poate face fotografia membrilor conducerii, aplecați la 90 de grade „cerând tuturor scuze pentru tulburarea provocată”.

De această dată, Saikawa, care s-a prezentat singur în fața a sute de jurnaliști, nu s-a conformat tradiției. Dimpotrivă, a desemnat un vinovat și a creionat un portret prea puțin amabil al lui Carlos Ghosn, deși acestuia îi datorează locul pe care îl ocupă. Printre frazele alambicate mesajul clar a fost: „Ghosn a concentrat toată puterea în mâinile sale ani de zile și lunga sa domnie cu dublă ramificație, la Nissan și Renault, a avut consecințe nesănătoase”. 

 

Revoltă internă organizată de noul director

Constructorul nipon afirmă că fostul său președinte-director general a ascuns Fiscului o parte a veniturilor sale și noul director general, Hiroto Saikawa, a propus ca Ghosn să fie înlăturat din Consiliul de Administrație. În termen de câteva ore, Carlos Ghosn a trecut de la statutul de geniu și de figura cea mai carismatică din rândul patronilor, la cea de escroc avid de bani.

Cum se explică această „lovitură de stat” a grupului nipon Nissan contra salvatorului său?  Unii analiști din sector estimează că ar fi vorba de evitarea unei alianțe mai strânsă cu constructorul francez Renault.

În ultimele luni, un resentiment  răzbătea în presa japoneză, mai ales după ce în primăvară zvonurile evocau o fuziune a duo-ului original născut în 1999, un scenariu care nu place în Japonia. Apoi, fricțiunile au apărut la lumina zilei când Saikawa a făcut bucăți moștenirea lui Ghosn, cel care prin politicile sale economice a salvat compania plină de datorii.

Potrivit lui Nobutaku Kazama, profesor la universitatea Meiji din Tokio, „lovitura de stat” „probabil a fost planificată în speranța respingerii unei integrări la inițiativa Renault”. Cotidianul economic Nikkei relevă că nemulțumirile s-au accentuat în 2015 după o creștere a statului francez în capitalul Renault,  manevră care a alimentat îngijorarea în cadrul Nissan.

În acest context furtunos, noul șef al Nissan folosește  acuzațiile contra lui Ghosn pentru a-și întări influența în Nissan și să marcheze compania cu amprenta sa. Mitsubishi Motors s-a întors, de asemenea, împotriva celui care a salvat compania de la faliment în 2016. Doar Renault, probabil cea mai afectată de afacere, rămâne prudentă.

În Franța, Elysee a confirmat că „o procedură este în curs” în Japonia și președintele Macron a declarat că „este prea curând pentru a se pronunța asupra realității faptelor” și „statul va fi extrem de vigilent asupra stabilității alianței Renault cu Nissan”.  

 

Comentarii

loading...