15.4 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăInternaționalCelebrul Raliu Dakar se mută în Arabia Saudită

Celebrul Raliu Dakar se mută în Arabia Saudită

 Celebrul raliu Dakar închide un capitol din istoria sa și se află acum în fața unei „pagini albe”, cum a declarat David Castera, directorul evenimentului. Raliul Paris-Dakar reprezintă o provocare și o aventură umană în care amatori pasionați se lansează alături de piloți de renume și, dincolo de bravurile tehnice, datorită întrecerilor între oameni, Dakar a devenit o aventură mitică. Raliul Paris-Dakar, general supranumit „Dakarul”, se derulează anual în ianuarie, primele 30 de ediții având loc pe continentul african. Participă trei categorii principale de vehicule – motociclete, automobile și camioane. Anunțul făcut de ASO (Amaury Sport Organisation), organizatorul raliului, a iscat semne de întrebare din cauza contextului geopolitic din jurul Arabiei Saudite, arătată adesea cu degetul în ceea ce privește drepturile omului, în special după afacerea Khashoggi, ziaristul ucis în consulatul saudit din Istanbul toamna trecută.

În 2009, amenințarea tero-ristă asupra continentului african, unde Raliul Dakar se derula de 30 de ani, a silit celebra cursă să emigreze de cealaltă coastă a Atlanti-cului. David Castera declara că întotdeauna a considerat că acest raliu purta în sine conceptul descoperirii, al călătoriei spre necunoscut și mergând în Arabia Saudită „acest aspect mă fascinează. Sunt sigur că același sentiment va anima toți piloții și copiloții”.  Dar, dincolo de versiunea oficială este faptul că organizarea Raliu-lui Dakar în America Latină a devenit complicată în primul rând din cauza crizei economice care afectează țările regiunii și politicilor de austeritate instalate. Ediția 2019 a Dakarului, al cărui itinerar nu a ieșit din frontierele Republicii Peru, este o demonstrație a acestei realități. Pentru prima oară în istoria sa, raliul nu a cuprins decât o singură țară. Voința de a părăsi America de Sud devenea tot mai presantă, fiind necesar  pentru  organizatori să găsească un nou punct de lansare. Arabia Saudită, în căutarea ei de a se deschide spre lume, nu a rezistat tentației de a profita de ocazie pentru a-și oferi „un eveniment cunoscut la nivel mondial”, după cum preciza prințul Abdulaziz bin Turki al Faisal al Saud, președintele Saudi Arabia General Sports Authority.

Între ASO și Arabia Saudită s-a convenit un acord care a mulțumit pe toată lumea, pentru că pentru ASO Arabia Saudită oferă garanții în plan economic, securitar și al spectacolului. Prințul Khalid bin Sultan Abdullah Al Faisal, președintele Saudi Arabian Motor Federation, a promis concurenților noi provocări, menționând „etape în -maiestuosul și misteriosul deșert Quart Vide”, iar diversitatea terenului și mediu-lui natural va oferi piloților -ocazia să trăiscă o experiență unică.

 Planurile Riadului

Pentru Arabia Saudită, găzduirea Dakarului se înscrie într-un plan ce vizează pregătirea țării pentru perioada post-petrol și raliul va ajuta regatul saudit să-și facă un loc în lumea sportului și să se transforme în destinație turistică. O dublă ambiție care echivalează cu o revoluție culturală pentru o țară multă vreme impenetrabilă și care figurează în Viziunea 2030, foaia de drum a prințului moștenitor, Mohammed Ben Salman, supranumit „MBS”, omul forte al regatului. În plus, organizarea Dakarului va ajuta Riadul să recupereze întârzierea față de vecinii săi Qatar și Emiratele Arabe Unite, primele state din Golf care au făcut din sport un vector mediatic.  Miza este capitală pentru monarhie, al cărei credit internațional a suferit din cauza intervenției militare în Yemen și mai ales din cauza asasinării ziaristului Jamal Khashoggi, disident care trăia în exil în SUA,  în consulatul saudit din Istanbul, într-o „operațiune” atribuită prințului MBS de către majoritatea observatorilor occidentali.

Aventura Dakar a început în 1977, când Thierry Sabine s-a pierdut cu motocicleta în Deșertul Libiei în -cursul raliului Abidjan-Nice. Fascinat de peisajele deșertului, și-a imaginat un raliu al cărui parcurs ar pleca din Europa pentru a se încheia la Dakar, după un transfer peste Mediterana. Proiectul său s-a concretizat la 26 decembrie 1978: 182 de vehicule au luat startul în Piața Trocadeo în primul Paris-Dakar pentru un periplu de 10.000 km. Raliul a câștigat rapid publicul, fascinat de acești aventurieri care sfidează deșertul. 

Cele mai citite

Poşta Română a finalizat distribuirea pensiilor până pe 15 aprilie

Compania Naţională "Poşta Română" a finalizat distribuirea pensiilor până pe data 15 aprilie, conform calendarului asumat, a anunţat, joi, operatorul poştal naţional. Distribuirea drepturilor sociale...

Partidul conservator din Croația a câștigat alegerile parlamentare

Conservatorii, aflați la putere în Croaţia, au ieşit pe primul loc în alegerile legislative, conform estimărilor iniţiale, dar cu mai puţine mandate decât în...

Încă o dronă în apropierea bazei de la Kogălniceanu, după cele trei drone de acum două zile

Forțele Aeriene Române au identificat o dronă în zbor, în apropierea aeroportului civil și a Bazei Aeriene 57 din localitatea Mihail Kogălniceanu (județul Constanța). "Miercuri,...
Ultima oră
Pe aceeași temă