,,Totuși, distanțarea socială nu poate opri povestirea. Și de Halloween asta înseamnă povești cu fantome. O poveste bună de fantome ne tachinează simțul a ceea ce este posibil și a ceea ce ne așteaptă. Multe dintre povești sunt situate în trecut, unde simțul nostru a ceea ce este posibil este ușor estompat. Multe dintre filme se referă la vinovăție și durere. Toți ating un sentiment că raționalitatea nu este suficientă pentru a explica viața noastră. Și chiar acum, pe măsură ce ne întrebăm ce s-a întâmplat cu viața noastră, este un moment primordial pentru a trece dincolo de obișnuit.
Există un precedent pentru acest lucru. Acum un secol, ca răspuns la zecile de milioane de decese din Primul Război Mondial și pandemia de gripă spaniolă ulterioară, a existat o reapariție a interesului pentru spiritualism. Arthur Conan Doyle, al cărui fiu Kingsley și fratele mai mic Innes au murit de pneumonie și respectiv de gripă la scurt timp după război, a fost unul dintre cei mai proeminenți campioni ai spiritismului. Și în mijlocul pandemiei, în 1919, Fritz Lang a scris scenariul pentru „Pesta din Florența”, o reluare în film mut a filmului The Masque of the Red Death ( Masca Morții Roșii) de Edgar Allan Poe. Apoi, ca și acum, fantomele aveau puterea să ne sperie și să ne mângâie.” Dominic Maxwell, The Times.
În acest week-end, sâmbătă, 31 octombrie, este Haloween, o zi pentru evenimente ,,înfricoșătoare”, sărbătorită cu fast în Statele Unite ale Americii și în Marea Britanie.
Cum sărbătoarea ne găsește cu reguli stricte de distanțare socială, vestea bună este că sunt variante de a te bucura de acest eveniment.
Astfel, poți citi, viziona sau a asculta împreună cu familia unele dintre cele mai populare povești înfricoșătoare.
Și ca să fie în toiul pandemiei, poate cea mai potrivită este Masca Morții Roșii (The Masque of the Red Death) de Edgar Allan Poe.
Este un film de groază cu tematică pandemică la cel mai terifiant nivel. Prințul Prospero se refugiază într-o luxoasă mănăstire împrejmuită de ziduri pentru a se proteja pe el însuși și pe anturajul său de ciuma (cunoscută sub numele de moartea roșie) care străbate țara. El, alături de mulți alți nobili bogați, găzduiește un bal mascat în șapte camere ale mănăstirii, fiecare cameră fiind decorată cu o culoare diferită. În mijlocul veseliei lor, o figură misterioasă deghizată în victimă a Morții Roșii intră și își face drum prin fiecare cameră. Se dovedește că acest străin are un costum care nu conține nimic tangibil în interiorul său.
Cum s-a transformat folclorul vremii plăcute în vrăjitoare, fantome și dovleci?
Cu mult timp în urmă, această zi era cunoscută ca ajunul verii All hallowe’en sau vara Tuturor Sfinților. Conform folclorului vremii reprezenta începutul unui anotimp de vreme mai blândă și însorită, mai cunoscută în zilele noastre drept o vară indiană.
Această idee a unei întoarceri târzii la vremea estivală era bine cunoscută în zilele lui Shakespeare, așa cum Halloween este descris în Henric al IV-lea (prima parte), când prințul Henry i-a spus lui Falstaff: „Adio, primăvară din urmă! Adio, vară completă ! ”
Nu este clar de ce ar trebui să vină vremea blândă în această perioadă a anului, dar este o pauză binevenită de condițiile adesea ploioase din octombrie.
Probabil, sărbătoarea de azi se trage din Samhain, un vechi festival celtic organizat la această dată. Natura exactă a Samhainului nu este pe deplin înțeleasă, dar se crede că a sărbătorit schimbarea anotimpurilor, o reuniune comunală anuală la sfârșitul verii pentru recoltă și un timp pentru a se pregăti proviziile pentru lunile de iarnă.
Samhain este, de asemenea, considerat a fi un moment spiritual, de comunicare cu morții și se credea că în această noapte spiritele morților vor trece în lumea cealaltă.
Nu întâmplător Halloween-ul este sărbătorit în aceeași zi cu Samhain.
Odată cu venirea creștinismului, biserica anglicană a încercat să creștineze vechiul festival celtic făcând din 1 noiembrie Ziua Tuturor Sfinților și din 31 octombrie Allhallows ’Eve sau mai frecvent, Ajunul Halloween.
Astfel a devenit un timp de magie și de morți rătăcitori dar și o zi de purtare a unor costume înspăimântătoare pentru a speria spiritele dăunătoare.