Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Summit la Vladivostok: în relații reci cu Trump, liderul nord-coreean s-a îndreptat spre Putin

Summit la Vladivostok: în relații reci cu Trump, liderul nord-coreean s-a îndreptat spre Putin

Kim Jong-un a sosit la Vladivostok, oraș din Extremul Orient rus, la 25 aprilie, sperând să găsească mai multă înțelegere din partea președintelui Putin, înțelegere la care nu se poate aștepta din partea președintelui Donald Trump.

Gabriela Anghel 0 comentarii

Afost prima întrevedere între preșe­dintele Vladimir Putin și omologul său nord-coreean, Kim Jong-un, o întâlnire semnificativă, în timp ce negocierile dintre SUA și Coreea de Nord sunt în impas după eșecul summitului de la Hanoi, din februarie, între Kim și Do­nald Trump. Experții susțin că întrevederea îi oferă lui Kim o marjă de manevră: „El a transmis un mesaj către Washington că are alți interlocutori puternici și că poate conta pe Rusia”, după cum estima Artion Lukin, profesor de relații internaționale la Universitatea din Vladivostok.

În gara din Vladivostok, Kim a fost așteptat de două limuzine – un Mercedes Maybach S600 Pullman Guard și un Mecedes Maybach S62. Limuzina Pullman a fost utilizată și la summiturile lui Kim de la Singapore și de la Hanoi, compania germană Mercedes Benz neputând explica în ce mod au ajuns aceste mașini de lux în Coreea de Nord, un produs aflat pe lista sancțiunilor ONU impuse Phenianului. Versiunea utilizată de Kim este echipată cu sisteme esențiale de comunicații și de divertisment în așa fel încât utilizatorul poate rămâne în contact total cu restul lumii, profitând de luxul și de confortul mașinii. Daimler este unul din constructorii de automobile cei mai importanți și mai prestigioși din lume.

În acest moment, preșe­dintele Trump cere o denuclearizare completă a Coreii de Nord înainte de ridicarea tuturor sancțiunilor, în timp ce Kim dorește ca SUA să pună capăt tuturor acestor măsuri punitive înainte ca țara sa să înceapă dezmembrarea arsenalului de arme de distrugere în masă (ADM). În principiu, Rusia este și ea favorabilă unei peninsule coreene denuclearizată; în plus, Rusia are motive directe și justificabile să aibă suspiciuni asupra testelor cu rachete balistice ale Coreii de Nord. Majoritatea acestor operațiuni au loc plecând de la stația de lansare de la Tonghae, cunoscută sub numele Musadan-ri, situată în apropierea frontierei cu Rusia. Istoria a demonstrat că testele nu au reușit întotdeauna și amenință teritoriul rus. Pentru Washington, este vorba de o amenințare nucleară pentru securitatea și stabilitatea regiunii, ca și pentru partea continentală a SUA, având în vedere îmbunătățirea constantă a capacității rachetelor balistice ale Phenianului.

Potrivit lui Alexandre Gabuev de la Carnegie Moscow Center, „în spiritul Moscovei, Kim Jong-un a tras învățăminte din soarta lui Saddam Hussein în Irak și a lui Muammar Gadhafi în Libia și, în consecință, armele nucleare sunt ultimul lucru pe care îl va abandona Phenianul, pentru că sunt singura garanție a supraviețuirii regimului Kim”. La Vladivostok, Putin a declarat că regimul nord-coreean are nevoie de garanții de securitate recunoscute în plan internațional înaintea unei eventuale denuclearizări. Ceea ce ar trebui să includă mai multe țări, nu doar Statele Unite. Coreea de Nord este conștientă și de modul în care Administrația Trump s-a retras unilateral din acordul nuclear cu Iranul, alt exemplu privind poziția americană față de statele așa-numite „fără lege”.

Entități ruse din Extermul Orient au fost acuzate că au ajutat Coreea de Nord să ocolească sancțiunile ONU importând cărbune nord-coreean și reexportându-l spre țări ca Japonia și Coreea de Sud. Multe întreprinderi ruse doresc să implementeze proiecte în Coreea de Nord, în special construirea unui gazoduct care ar traversa Nordul spre Sud, o legătură feroviară adecvată între cele două Corei și un sistem comun de aprovizionare în electricitate. Gabuev subliniază însă că Moscova se află într-o situație dificilă – trebuie ridicate sancțiunile pentru ca proiectele să devină realizabile și pentru a incita Phenianul să-și schimbe comportamentul, dar pentru că nu există un stimulent imediat pentru regimul nord-coreean pentru a schimba direcția sancțiunile ONU ar putea rămâne în vigoare pe termen nedeterminat, spulberând speranțele Rusiei de a pune în practică aceste proiecte. Primindu-l pe Kim, Putin a demonstrat, poate, că Moscova este un intermediar onest care dorește găsirea unei soluții la criza coreeană a armelor de distrugere în masă în termeni mai maleabili decât abordarea intransigentă a Washingtonului.

 

Dosarul muncitorilor ­nord-coreeni

Summitul de la Vladivostok a abordat și dosarul spinos privind muncitorii nord-coreeni în Siberia, și ei loviți de sancțiunile onusiene, statele membre având termen până în decembrie pentru a se conforma. În Rusia, acești nord-coreeni sunt oficial în număr de 10.000 și lucrează în condiții „contrare normelor internaționale”, potrivit ONG Human Rights Watch, în mine, păduri și construcții. Ei reprezintă o sursă importantă în devize pentru Phenian, care a cerut expres Moscovei să continue să-i angajeze. Până ce sancțiunile ONU au interzis angajarea nord-coreenilor, acum doi ani, numărul celor care lucrau în Rusia era de 40.000.

Circa 85% din nord-coreeni lucrează în domeniul construcțiilor și primesc 40% din salariul minim în Rusia. Oricum, mai multe companii ruse din acest domeniu nu se pot lipsi de mâna de lucru provenită din Coreea de Nord, ceea ce guvernul moscovit nu poate ignora. Este clar că responsabilii ruși doresc să găsească mijloace de atenuare a sancțiunilor ONU contra Coreii de Nord, dar la întrevederea Putin-Kim nu s-au făcut prea multe progrese referitor la acest subiect atâta vreme cât poziția SUA rămâne neschimbată. Trump a promis atenuarea tensiunilor și neutralizarea a ceea ce consideră o amenințare nord-coreeană pentru regiune, dar rezultatul este până acum o polarizare a forțelor cu care SUA vor trebui să se confrunte, nu numai China, dar și Rusia. Putin joacă probabil un rol secundar în această mare competiție strategică, dar a reușit să întărească determinarea lui Kim de a rezista la toate presiunile pentru a ceda, așa cum a declarat la Vladivostok, la ceea ce consideră cererile iraționale din partea Statelor Unite.

China rămâne principalul susținător al regimului de la Phenian și principalul partener comercial al Coreii de Nord, dar și singura țară de care Kim a demonstrat până acum că ține cont. Prima reuniune a lui Kim cu Trump de la Singapore, în iunie 2016, a avut loc după consultări directe cu China și întâlniri personale cu președintele chinez, Xi Jinping. Totuși, importanța relațiilor ruso-nord-coreene nu trebuie subestimată, statul nord-coreean fiind o creație a fostei Uniuni Sovietice.

 

Sancțiuni ONU, încălcate

În vizita la Vladivostok, Kim Jong-un a utilizat limuzine blindate Daimler în pofida interdicției ONU de vânzări de produse de lux pentru Coreea de Nord. Societatea-mamă Mercedes Benz a declarat că nu are nici o idee despre modul în care liderul de la Phenian a obținut limuzinele blindate fabricate de societatea germană și a precizat că nu are relații comerciale cu țări sancționate de ONU. Kim Jong-un a surprins lumea etalând limuzine Daimler la întâlnirea cu Vladimir Putin de săptămâna trecută și la cele două summituri cu președintele Donald Trump.

Vânzarea de produse de lux, inclusiv limuzine, este interzisă prin sancțiunile impuse de ONU și vizează intensificarea presiunilor asupra Coreii de Nord pentru a renunța la armele nucleare.

Comentarii

loading...