UE va solicita companiilor tehnologice „foarte mari” precum Facebook și Amazon să își asume o responsabilitate mai mare pentru politicile de internet sau să facă față amenzilor de până la 6% din cifra lor de afaceri, în conformitate cu un proiect de regulament care va fi publicat săptămâna viitoare.
Companiile mari de tehnologie vor trebui să verifice furnizori terți, cum ar fi furnizorii care vând produse pe Amazon, și să împărtășească date autorităților și cercetătorilor despre modul în care moderează conținutul ilegal, conform documentului confidențial, văzut de Financial Times.
Platformele mari online vor trebui să asigure o mai mare transparență publicitară, comunicând utilizatorilor „într-o manieră clară și fără ambiguități și în timp real” că vizionează o reclamă.
De asemenea, consumatorilor trebuie să li se spună cine se află în spatele reclamei și să li se ofere „informații semnificative despre principalii parametri utilizați pentru a determina” motivul pentru care au fost vizați.
Pentru prima dată, autoritățile de reglementare din Bruxelles definesc „platforme foarte mari” ca fiind cele cu peste 45 de milioane de utilizatori, sau echivalentul a 10% din populația blocului. Planul vizează astfel de companii din cauza „influenței lor disproporționate” asupra utilizatorilor de internet din UE.
„Platformele foarte mari au acum un rol sistemic în amplificarea și conturarea fluxurilor de informații online și pentru cea mai mare parte a cetățenilor UE”, se arată în proiectul de regulament.
Potrivit proiectului, platformele mari, dintre care cele mai multe au sediul în SUA, vor trebui să numească „unul sau mai mulți” ofițeri de conformitate pentru a se asigura că respectă noile reguli ale Digital Services Act.
Platformele online mari sunt „acolo unde se ajunge la cel mai mare public – și, potențial, sunt cauzate cele mai grave daune”, se menționează în documentul confidențial.
„Astfel de platforme online foarte mari ar trebui, prin urmare, să poarte cel mai înalt standard de obligații de due diligence, proporțio-nal cu impactul și mijloacele lor sociale.”
Thierry Breton, comisarul francez care conduce impulsul pentru o reglementare mai dură a Big Tech, a declarat în iunie anul trecut: „Platformele online au luat un rol central în viața noastră, în economia noastră și în democrația noastră. Cu un astfel de rol vine o responsabilitate mai mare, dar acest lucru se poate întâmpla doar pe fundalul unui manual de reguli modern pentru serviciile digitale.”