13.5 C
București
sâmbătă, 25 septembrie 2021

UNIUNEA EUROPEANĂ Reforma radicală de impozitare a administrației Biden

Propunerea, care a apărut pentru prima dată săptămâna trecută, urmărește să deblocheze impasul în discuțiile globale de lungă durată găzduite de clubul OECD al națiunilor bogate. Aceasta ar da țărilor puterea de a crește impozitul pe profit de la giganții tehnologici din SUA și alte mari companii multinaționale și ar introduce o rată minimă globală de impozitare pe profit.
 
Aceasta ar fi o lovitură pentru Irlanda, Olanda, Luxemburg, Malta și Cipru, toate populare în rândul celor mai mari companii din lume, care și-au apărat cu înverșunare dreptul de a stabili impozitul pe profit la nivelul ales de ei.
 
Hans Vijlbrief, secretarul de stat olandez pentru finanțe, a declarat că planul Biden este un„ pas uriaș către găsirea de soluții globale și dezvoltarea unor reguli eficiente ”.
 
Pierre Gramegna, ministrul de finanțe din Luxemburg, a declarat că inițiativa SUA va contribui la crearea unor „condiții de concurență echitabile la nivel global” și a salutat reînnoirea cooperării în cadrul OCDE.
 
„Puține țări vor critica vreodată planurile de eliminare a evaziunii fiscale. Dar numai când încep discuțiile, unele țări merg în cealaltă direcție ”, a declarat Tove Maria Ryding, manager de politici la Rețeaua europeană pentru datorii și dezvoltare din Bruxelles.
 
”Impozitul este acum doar unul dintre numeroasele puncte de atracție pe care le are Irlanda [pentru companiile multinaționale]. Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat acum 20 de ani, ar fi fost mai mult o preocupare.” Feargal O’Rourke, PwC
Ușurința cu care cele mai mari multinaționale ale lumii își pot canaliza profiturile prin aceste jurisdicții pentru a-și reduce sarcina fiscală generală a fost mult timp o supărare în rândul marilor economii europene care pierd din veniturile generate în țările lor.
 
Cu toate acestea, orice noi impozite la nivelul UE necesită acordul unanim al tuturor celor 27 de state membre, acordând un veto guvernelor care protejează în mod constant drepturile lor de impozitare. Drept urmare, ministerele de finanțe ale UE se luptă de ani de zile să se pună de acord asupra politicilor la nivel de bloc pentru a elimina evaziunea fiscală multinațională.
 
În 2018, o alianță de țări mai mici a blocat planurile pentru o taxă tehnologică europeană în favoarea purtării de discuții internaționale la OCDE.
 
Și la începutul acestui an, țări, inclusiv Irlanda, Malta și Luxemburg, s-au opus proiectelor de planuri ale UE de a forța companiile multinaționale cu peste 750 milioane EUR cifră de afaceri anuală să raporteze cât de mult profit și taxe au plătit în toate statele membre ale UE. Propunerea, care face obiectul negocierilor finale dintre deputați și guvernele naționale, este văzută de exponenții săi ca un prim pas către documentarea amplorii evaziunii fiscale în Europa.
 
Luptele juridice de la Bruxelles pe aranjamentele fiscale între guverne și giganții corporativi au avut rezultate mixte. Comisia Europeană a suferit o înfrângere jenantă anul trecut, când decizia sa importantă de a forța Apple să ramburseze guvernului irlandez 14,3 miliarde de euro impozite neplătite a fost anulată de instanța generală a UE. Comisia va face recurs împotriva deciziei, dar între timp s-au împiedicat eforturile de a folosi legislația UE pentru a face față multinaționalelor.
 
Toate acestea ajută la explicarea motivului pentru care propunerile SUA au fost întâmpinate relativ călduros: acordul în curs de negociere prin care OCDE ar acoperi 135 de țări și toate cele mai mari corporații din lume, eliminând efectiv sarcina din mâinile Bruxelles-ului.
 
„Măsurile OCDE înseamnă că UE nu va avea nevoie de propria sa taxă digitală”, a spus un diplomat al UE.
 
Paolo Gentiloni, comisar european pentru economie, a salutat marți inițiativa SUA și a declarat că un nou set de reguli globale pentru impozitarea giganților digitali este „cea mai bună soluție”.
 
„A doua cea mai bună soluție este de a avea o propunere europeană [impozit digital]. Cel mai dificil este să ai soluții naționale, ceea ce se întâmplă acum ”, a spus el. Cu toate acestea, el a menționat că planurile SUA nu erau „exact aceleași” ca și cele dezvoltate în Europa.
 
„Criteriile vor fi cruciale, dar cred că putem găsi soluții comune foarte puternice”, a spus el.
 
Acest lucru lasă loc pentru dispute cu privire la detaliile despre modul în care ar fi implementată schema.
 
Cea mai mare bătălie este probabil la nivelul minim global. SUA propun un impozit pe profit  minim de 21%. În timp ce Olanda și Luxemburg au rate principale mai mari decât aceasta, rata impozitului pe profit al Irlandei este de 12,5%.
 
Ministerul irlandez de finanțe a subliniat că o rată minimă globală nu a fost încă stabilită în principiu.
 
„Țările mici, precum Irlanda, trebuie să poată utiliza politica fiscală ca o pârghie legitimă pentru a compensa avantajele de nivel, resurse și locație de care se bucură țările mai mari”, a spus ministerul de finanțe. „În același timp, acceptăm că trebuie să existe limite pentru a ne asigura că orice concurență este echitabilă și durabilă.”
 
 
Feargal O’Rourke, partener general al PwC din Irlanda, a declarat că un minim internațional va avea rezistență în rândul țărilor precum Irlanda și Ungaria, care are o rată de impozitare de doar 9%.
 
Cu toate acestea, a spus el, nu a existat „nici o panică” la Dublin cu privire la potențiala eroziune a avantajului fiscal al Irlandei. Miniștrii consideră că forța de muncă internațională cu înaltă calificare și relațiile de lungă durată cu companiile multinaționale o vor face competitivă chiar dacă se schimbă poziția sa fiscală.
 
Domeniul de aplicare al propunerilor SUA este controversat în anumite părți ale Europei: statele membre, cum ar fi Franța și Italia, doresc de mult să impună impozite internaționale asupra giganților tehnologici, dar Germania ar putea încerca să-și protejeze producătorii puternici de automobile, care nu erau acoperite de propunerile inițiale ale OCDE, dar ar fi lovite de planul SUA.
 
 
Definiția a ceea ce se percepe ca fiind impozit ar putea fi contestată.
 
În cele din urmă, discuțiile OCDE vor trebui să ajungă la un consens larg, lăsând spațiu suficient pentru coalițiile țărilor să consulte pe elementele propuse de SUA.
 
Ryding a spus că, în ciuda dorinței majorității guvernelor de a genera mai multe venituri din impozite, istoria negocierilor fiscale internaționale recente sugerează că discuțiile se vor îndrepta către un acord cu cel mai mic numitor comun.
 
„În UE și OCDE nu avem coaliții ale țărilor progresiste care solicită mai mult, ci alianțe ale paradisurilor fiscale care vor mai puțin”, a spus ea.
 

Ultima oră
Pe aceeași temă