4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAvionul lui Ceaușescu devine obiect de muzeu. România nu mai are aeronavă...

Avionul lui Ceaușescu devine obiect de muzeu. România nu mai are aeronavă prezidențială

Muzeul Aviației Române a primit în patrimoniu, ieri, aeronava prezidențială a lui Nicolae Ceaușescu. Este vorba de un avion Rombac 1-11 produs la uzina Romaero din București.
Aeronava a fost fabricată în anul 1986 sub licență britanică și a fost utilizată de Administraţia Prezidenţială între anii 1986 – 1989. Doar pe timpul lui Ceaușescu România a avut efectiv un avion prezidențial, așa cum au statele occidentale, în frunte cu SUA (celebrul Air Force One). După căderea comunismului, avionul lui Ceaușescu a trecut în patrimoniul companiei de stat Romavia, care însă a dat faliment.

În anul 2021, avionul a fost vândut de Casa de licitaţii ARTMARK. Licitația a pornit de la prețul de 25.000 de euro dar prețul final plătit de cumpărător a fost de 120.000 de euro. Noul proprietar, cetăţeanul american Brian Hyndman, a cedat aeronava în mod gratuit, sub forma unui contract de sponsorizare, către Muzeul Aviaţiei, care este subordonat Ministerului Apărării Naționale (MApN).

În primul mandat de președinte al lui Iohannis, șeful Administrației Prezidențiale a fost Dan Mihalache. “Noi am elaborat un punct de vedere privind necesitatea unei unitati de transport al demnitarilor care sa fie localizata la Ministerul Apararii Nationale”, spunea Dan Mihalache. Avionul urma să fie folosit de principalii demnitari.

“O asemenea unitate de transport să servească președintele României, premierul, președinții celor două Camere. Nu e normal ca primii oameni în stat să meargă cu avioane închiriate”

Dan Mihalache,
Fost șef al Administrației Prezidențiale

Discuția despre un avion prezidențial nou datează din vremea președintelui Băsescu. Premierul Victor Ponta, aflat în conflict cu Băsescu, susținea că Băsescu se opunea ideii de a se cumpăra o aeronavă prezidențială, probabil din motive populiste, deși folosirea unui avion al României ar fi costat mai puțin decât închirierea de avioane.

“Proiectul ar fi mult mai economic din punct de vedere al cheltuielilor. Cel care s-a opus până acum a fost Traian Băsescu. Cred că din populism sau pentru că i se termina mandatul”

Victor Ponta,
Fost prim-ministru

Victor Ponta, fost prim-ministru, susținea că “este de demnitatea unei țări” să dețină un avion special destinat președintelui și celorlalți principali demnitari.

Oricât de puternice ar fi argumentele în favoarea necesității ca statul român să dețină și să utilizeze un avion prezidențial, fosta aeronavă a lui Ceaușescu nu mai poate fi folosită în acest scop. Potrivit unui comunicat transmis de MApN, avionul care a fost donat Muzeului Aviației este acum “clasat ca bun cultural mobil de tezaur naţional” de către Ministerul Culturii și nu poate deveni operațional. Drept urmare, tot ceea ce se poate face este ca Statul Major al Forţelor Aeriene să asigure “măsurile necesare în vederea preluării, întreţinerii şi conservării aeronavei”.

Aeronava ROMBAC 1-11, înmatriculată YR-BRE, a aparţinut Societăţii ROMAVIA, companie aeriană de stat înfiinţată în anul 1991 prin transformarea Flotilei 50 Aviaţie. După falimentul Romavia, patrimoniul acesteia a fost vândut la licitație.

În perioada României comuniste, principalul scop al existenței flotei prezidențiale nu era luxul, ci siguranța. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care Ceaușescu avea la dispoziție nu un singur avion prezidențial, ci două, identice, astfel ca, oricând, unul dintre ele să fie apt de zbor. După căderea comunismului, șefii de stat ai României nu au mai avut alte avioane speciale, ei folosind însă, până prin anul 2010, tot avionul pe care îl cumpărase fostul dictator Nicolae Ceaușescu. După anul 2010, Administraţia Prezidenţială a României a folosit uneori pentru cursele internaționale un avion Airbus închiriat de la compania de stat civilă Tarom. Dar în repetate rânduri, în perioada în care aeronava Rombac 1-11 a lui Ceaușescu era în exploatarea companiei Romavia (subordonată MApN), atât Romavia cât și Serviciul de Protecție și Pază (SPP) din România au sugerat că ar fi nevoie de un avion prezidențial nou.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă