Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Foto: ISU

Foto: ISU

Dezastru pe mare. Pe uscat, ancheta bate pasul pe loc

La București, cei mai înalți responsabili din trei ministere au promis că vor ancheta accidentul în care a fost implicată nava Queen Hind, care a eșuat în portul Midia.

Mihai Diac 0 comentarii

Nava Queen Hind, încărcată cu peste 14.000 de oi, a eșuat în apele românești ale Mării Negre la data de 24 noiembrie 2019. Deși imediat după aceea autoritățile române au anunțat o anchetă, nu se mai știe nimic despre mersul investigațiilor, iar la întrebările jurnalistice pe care le-am adresat pentru a elucida unele aspecte ale acestui accident ni s-a răspuns cu o tăcere suspectă.

Înainte de accidentul din 24 noiembrie 2019, nava Queen Hind a fost încărcată cu oi vii și a pornit spre largul Mării Negre de la terminalul Comagra, aflat în incinta portului Midia.

Cei care au înfiinţat şi pus în funcţiune terminalul Comagra sunt Ion Dumitrache și Amin Hrishieh – acesta din urmă având dublă cetățenie, siriană şi română. Terminalul Comagra a fost înființat în anul 2017 pe platforma  Şantierului Naval Midia Năvodari, parcurgând cu rapiditate un proces despre care există indicii că nu a respectat normele legale de autorizare şi funcţionare, dar beneficiind, în acest sens, de sprijinul conducerii Companiei Naționale "Administrația Porturilor Maritime" din acea perioadă.

Ion Dumitrache este acţionar şi preşedinte al Consiliului de Administraţie la Şantierul Naval Midia SA din Năvodari, iar Amin Hrishieh este om de afaceri la Constanţa şi are conexiuni cu marii exportatori de animale din România, de origine arabă, fiind şi administratorul Arados Shipping Srl Constanţa - firmă care intermediază contractele pentru majoritatea navelor sosite pentru reparaţii în portul Midia.

Cauzele exacte ale eșuării navei Queen Hind ar trebui lămurite de comisia de anchetă a statului român, care ar trebui să afle și dacă pe navă s-au încărcat mai multe animale decât cele declarate oficial.

DSVSA Constanţa, aflată în subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), este structura care avizează operaţiuni de export animale vii, prin terminalul Comagra din portul Midia. Imediat după accidentul din noiembrie 2019, se anunțase că ANSVSA va participa la ancheta comună, realizată de oficiali din trei ministere, cu privire la eșuarea navei Queen Hind.

Astfel că am adresat DSVSA Constanța un set de întrebări legate de această chestiune, dar până acum nu am primit niciun răspuns oficial. Una dintre întrebări se referea chiar la un angajat al instituției.

Astfel, potrivit unor surse neoficiale, unul dintre medicii veterinari ai DSVSA Constanţa care avizează operaţiuni de export animale vii prin terminalul COMAGRA fără a realiza verificările impuse de legislaţia în materie ar fi Ghiță Stere. Acesta acţionează, în special, în relaţie directă şi în beneficiul unor exportatori de origine arabă. În plus, există indicii că şi Ion Dumitrache are influenţă asupra pasivităţii celui în cauză în privinţa verificărilor prevăzute de lege în legătură cu funcţionarea terminalului Comagra şi cu activităţile de încărcare / export animale vii derulate prin acest terminal.

Surse apropiate anchetei spun că au fost identificate situaţii când DSVSA Constanţa a emis certificate de export animale vii fără a întreprinde verificările specifice privind asigurarea perioadei de carantină şi a condiţiilor de biosecuritate şi bunăstare pe timpul transportului.

Acest lucru este plauzibil în condițiile în care terminalul Comagra nu îndeplineşte o serie de norme cuprinse în Ordinul ANSVSA nr. 16 / 2010 şi al Regulamentului privind capacitatea de stocare a animalelor şi respectarea condiţiilor de biosecuritate. Concret, capacitatea de stocare la cheu a terminalului este inferioară capacităţilor navelor intrate la încărcare - aspect interzis de legislaţia în vigoare. În plus, nu sunt delimitate şi împrejmuite facilităţile faţă de zona de lucru a şantierului naval; nu sunt stabilite şi delimitate căi de acces; nu sunt realizate zone special amenajate pentru staţionarea animalelor; nu există dezinfectoare rutiere, filtre sanitar-veterinare sau rampe de dezinfecţie; nu sunt stabilite zone cu regim sanitar-veterinar distinct (precum zona de carantină sau zona tip "maternitate" etc.).

Nu în ultimul rând, angajaţi ai terminalului sunt deseori utilizaţi pentru operaţiuni de curăţare a tancurilor navelor aflate în reparaţii la Șantierul Naval Midia.

„Am solicitat verificări suplimentare privind centrele de colectare de unde au fost trimise animalele (documente de mișcare, certificate sanitare-veterinare de transport animale vii, bonuri de achiziție etc.). În acest moment, echipe mixte ale Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, ale ANSVSA și ale Ministerul Apelor și Pădurilor fac verificări privind respectarea prevederilor legale și de îndată ce vor fi disponibile rezultatele anchetei, acestea vor fi aduse la cunoștința opiniei publice”, promitea ministrul Agriculturii, Adrian Oros, într-o declarație citată de site-ul www.piatapresei.ro la data de 28 noiembrie 2019.

De la acea luare de poziție a ministrului au trecut fix șase luni. Un termen suspect de lung pentru o anchetă în portul Midia.

Comentarii

loading...