Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

DOCUMENT. Fostul director general TAROM, delegație de mii de euro

DOCUMENT. Fostul director general TAROM, delegație de mii de euro

“Romania liberă” prezintă radiografia jafului din cadrul Companiei Naționale de TransportAerian TAROM SA, sub conducerea a cinci directori generali, în doar 10 luni.

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

Întrebări esențiale

Cine este responsabil de situația în care a ajuns TAROM?

În ultimele zece luni, TAROM a avut nu mai puțin de cinci directori generali. În aceste condiții, transportatorul aerian de stat încheie anul cu pierderi de peste 150 milioane de lei.

Unde se pierd banii?

Managementul defectuos a determinat ca TAROM să zboare fără peste un milion de pasageri, cu locuri neocupate. În schimb, compania a plătit delegații de mii de euro, printre altora și fostului director Mădălina Mezei, fără a aduce soluții benefice transportatorului aerian național.

Doar în acest an, transportatorul aerian de stat va încheia cu un bilanț negativ, rezultând pierderi record, cuprinse între 160 și 180 milioane de lei.

TAROM a ajuns la fundul sacului, dacă a început anul cu aproximativ 20 milioane de dolari în cont, la sfârșitul verii, după sezonul în care orice companie aeriană obține cele mai mari încasări, astăzi, operatorul aerian național deține aproximativ 18 milioane de dolari în conturi.

Mai mult, marele program de restructurare și reorganizare al companiei TAROM, document impus de fosta șefă Mădălina Mezei, pare abandonat pe masa Consiliului de Administrație.

În aceste momente, la TAROM au dat năvală aproape toate organele de anchetă posibile: procurorii Direcției Naționale Anticorupție, cei de la Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, Corpul de Control al Guvernului, Corpul de Control al ministrului Transporturilor, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării.

 

Plimbări de mii de dolari în SUA

Dacă tot zboară în pierdere, TAROM are grijă să-și plimbe directorii în diverse delegații. La sfârșitul lunii august, o delegație TAROM, condusă de fostul directorul general de atunci, Mădălina Mezei, s-a deplasat în Statele Unite ale Americii, cu o listă impresionantă de teme, dar întorcându-se fără nicio concluzie.

Fostul director general TAROM, Mădălina Mezei, nu a putut prezenta Consiliului de Administrație soluții concrete pentru reintroducerea zborurilor lung curier. “Romania liberă” a intrat în posesia unui document privind programul, temele abordate și cheltuieli.

“Situația programului:

- Planul de repunere în serviciu a aeronavelor MAX

- Întâlnirea brandului de cabină 737 TAROM

- Dezvoltatea rutelor-impulsionarea creșterii rutelor de top

- Consolidarea flotei TAROM
- Metode de abordare pentru grăbirea consolidării =accelerarea reducerii costurilor

Lansarea operării lung curier

- Potențialul de piață

- Evaluarea planului de business

- Soluția și Termenul de livrare 787

Având în vedere importanța acestei întâlniri cât și a celei cu autoritățile locale privind oportunitatea deschiderii operării lung curier, propunem deplasarea în SUA a unei delegețaii TAROM formate din Mădălina Mezei-director general, domnul Florin Susanu-director operațiuni zbor, Radu Dragomir-director tehnic, Mares Caravan-șef departament produs, Viorica Ursache-șef departament Siguranță, Securitate și Monitorizarea Conformării și domnul Narcis Dobre-Economist, împreună cu doi consultanți PWC (George Doribanțu și Bogdan Belciu).

Deplasarea se va efectua în perioada 26 August-01 Septembrie la Seattle și New York, transportul va fi asigurat cu bilete TAROM și parteneri, cheltuielile estimative fiind următoarele:

- Diurnă: 5 persoane x 4 zile 53 USD=1060 USD

- Cazare: 7 camere x 3 nopí x 210 USD=4.410 USD

- Transport aerian cu loc confirmat: 1.400 USD

- Transport hotel – aeroport-hotel: 500 USD”, se artă în cererea de decont prezentată de conducerea TAROM”, se arată în documentul obținut de RL.

În realitate, delelegația condusă de fosta șefă TAROM, Mădălina Mezei, a vizitat fabrica de aeronave Boeing, din Seattle, a vizionat o scurtă prezentare a marelui producător de avioane și a luat parte la o cină festivă.

Specialiști din aviație ne-au declarat că pentru lansarea operării lung curier este nevoie de cel puțin trei aeronave și o perioadă de cel puțin trei ani. “Lung curier, abia în 2021. Este nevoie de trei aeronave pentru lung-curier. Mai mult, este nevoie de cel puín 3-4 ani pentru a putea vorbi de profit legat de tot ce înseamnă zbor lung-curier. Între trei și patru ani, cursele lung-curier produc pierderi”, ne-au declarant sursele citate.

 

Bode: Este clar că avem nevoie de restructurare urgentă

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunșat că urmează o restructurare urgentă a companiei TAROM. „Este clar că avem nevoie de restructurare urgentă a acestei companii, dar nu restructurarea din 2017. În 2017 s-a demarat o procedură de restructurare. Aveam 1.874 de angajaţi, iar la finalul procedurii de restructurare compania TAROM avea 1.900 de angajaţi. Deci, restructurare. La Comercial sunt peste 200 de angajaţi, dar nu fac nimic ca zborul să devină profitabil. La Tehnic avem cele mai mari costuri din Europa. Peste 40% costuri, mai mari decât la orice companie din Uniunea Europeană. Va trebui să intervenim de urgenţă. Susţin decizia Guvernului de a implementa managementul profesionist şi aici, la compania TAROM, au nevoie urgent de un ajutor de salvare. O să discutăm cu toţi factorii implicaţi, cu Comisia Europeană, în special, pentru un ajutor de stat şi pentru un ajutor de salvare, dar ne propunem clar să salvăm compania. Să nu mai spun de acele celebre agenţii de turism din toată lumea care în multe situaţii rezervă 100% biletele alocate şi apoi le anulează. De ce fac asta? Pentru că încasează un comision şi rămân banii respectivi în cont. Avem toată bunăvoinţa şi toată disponibilitatea să salvăm această companie”, a spus Lucian Bode.

Comentarii

loading...