Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Pentru cine face licitații Primăria București?

Pentru cine face licitații Primăria București?

Primăria București a lansat, pe 11 decembrie, licitația pentru cumpărarea a 100 de tramvaie, pentru 845 de milioane lei (190 de milioane lei).

Denisa Marin 0 comentarii

Este o veste bună că parcul RATB se înnoiește, actualele tramvaie fiind, de mult, uzate tehnic și moral. Este o veste mai puțin bună că unicul producător autohton de tramvaie, Astra Vagoane Călători Arad, care lucrează după patente Siemens, nu poate participa la licitație, pentru că nu îndeplinește condițiile din caietul de sarcini. 

După ce singurul producător român de autobuze a pierdut lupta cu un producător turc, unica fabrică locală de tramvaie nici măcar nu are dreptul să intre la licitația făcută de Primăria Capitalei.

Iată ce cerință obligatorie are PMB cu privire la afacerile pe care le derulează un potențial ofertant, potrivit anunțului din SICAP: „media cifrei de afaceri anuale pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) să fie de minim de 280.000.000 lei“. De asemenea, trebuie să depună documente din care să reiasă că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiec-
tul achiziţiei, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi. 

Acest criteriu obligatoriu descalifică din start Astra, care a avut o perioadă destul de slabă, în ultimii ani, când nu prea a avut de lucru, înregistrând și pierderi. Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, Astra a avut cifre de afaceri de 40, 60, respectiv 90 de milioane lei, în 2017, 2016, 2015. În niciun an nu a depășit 280 de milioane lei, atât cât cere PMB pentru a putea participa la licitația de tramvaie. Culmea, anii mai buni pentru Astra sunt 2013, 2014, 2015, când compania rula mai mulți bani, având contracte la export pentru livrarea de trenuri în Brazilia și Cehia, deși, până și atunci, doar un singur an a fost cu afaceri de peste 280 de milioane de lei – 2014.

La cum arată acum lucrurile, la licitația PMB nu s-ar putea înscrie decât marii producători recunoscuți internațional, cum sunt Alstom, Siemens, Bombardier, Skoda, CAF. Aceștia au însă tramvaie mult mai scumpe decât Astra, care poate livra la 1,3 - 1,4 milioane euro pe unitate, față de cât este dispusă PMB, 1,9 milioane euro. Prețul cu care poate vinde Astra reiese din licitațiile la care arădenii, conduși de omul de afaceri Valer Blidar,  au participat recent: Galați (unde a și câștigat un contract pentru 18 tramvaie), Timișoara și Cluj-Napoca.

 

4 vehicule pe lună

 Potrivit anunțului de licitație al PMB, contractul „pus la bătaie“ are o durată de 37 de luni şi nu este împărţit în loturi. Achiziţia tramvaielor va fi asigurată din fonduri bugetare. Reprezentanții PMB afirmă însă că înscrie-
rea achiziției la fonduri bugetare este o măsură de siguranță, dat fiind faptul că proeictul a fost înscris deja la Bruxelles pentru eligibilitate la finanțare din fonduri nerambursabile.

Câştigătorul licitaţiei va livra primul tramvai în maxim nouă luni de la semnarea contractului. De asemenea, în maxim trei luni de la semnarea contractului, compania care va livra tramvaiele este obligată să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, pe cheltuiala sa. Dacă în termen de 12 luni ofertantul nu va realiza omologarea, atunci PMB va avea posibilitatea să rezilieze contractul.

Tramvaiele vor fi folosite pe traseele 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 şi 55. Acestea vor avea sistem integrat de IT care va număra călătorii, supraveghere video, internet Wi-Fi, sistem de informare audio-vizuală a călătorilor, precum şi infotainment. Persoanele cu dizabilităţi vor avea două locuri special amenajate.

Caietul de sarcini al licitației prevede că graficul de furnizare va avea următorul calendar: primul tramvai va fi furnizat în luna a 12-a de la semnarea contractului, apoi câte patru vehicule pe lună până la finalizarea contractului. Oferta trebuie să conţină cinci variante de design şi toate tramvaiele vor fi fabricate de acelaşi producător sub aceeaşi marcă.

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele.

Punctajul după care vor fi departajați participanții la licitație pune preț, pe lângă financiar, pe tot felul de alte criterii, printre care raportul masa totală/masa utilă, zgomotul în mers/la staționare, energia electrică recuperată, disponibilitatea de livrare imediată.   

Comentarii

loading...