6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăStatul român are de plătit daune de 50 de milioane de euro

Statul român are de plătit daune de 50 de milioane de euro

Curtea Internaţională de Arbitraj a decis, la începutul acestei luni, că societatea de stat CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fostă CNADNR) trebuie să plătească firmei italiene Salini suma de 50 de milioane de euro pentru că a reziliat unilateral un contract.

Acel contract, anulat pe timpul fostului ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc,  se referea la construirea lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva.

Inițial, în octombrie 2019, Curtea de Arbitraj a respins pretențiile financiare ale firmei italiene, dar aceasta a făcut recurs, ajungându-se la această sentință zdrobitoare împotriva României.

Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, acuză CNAIR că a pierdut procesul întrucât nu și-a apărat șansele în Justiție. Ministrul a mai anunțat că a demarat procedurile de contestaţie în anulare față de ultima hotărâre a Curţii Internaţionale de la Paris.

”Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru şocant: între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri (CNAIR – n.n.) au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica. Este inadmisibil ca tu, angajat al statului român, să refuzi să mergi să aperi interesele statului român în instanţă”, a susținut ministrul Bode într-o emisiune de televiziune.

Ministrul a explicat ce consecințe poate avea pierderea procesului de către CNAIR: „Practic, Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, printr-o hotărâre, stabileşte în legătură cu acest lot de autostradă câteva lucruri. Dincolo de suma pe care statul român este obligat să o plătească constructorului, aproximativ 50 de milioane de euro, mai stabileşte ceva. Declară că contractul este în vigoare şi mai declară că încetarea parţială a contractului de către Companie a fost abuzivă şi nelegală”.

 

“Statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri. Noi deja am demarat procedurile de contestaţie în anulare la această hotărâre”

Lucian Bode,

Ministrul Transporturilor

“Păi să plătească d-nul fost ministru Cuc și dl Ioniță și partidul care i-a promovat în funcții și Guvern!!! Ține de răspunderea ministerială…nu ??? Nu e posibil ca fiecare diletant să-și facă de cap pe bani publici”

Iulian Urban,

Avocat

 

Ar fi trebuit menținut contractul cu firma italiană?

Oficialii de la București spun că acel contract era supraevaluat în defavoarea României, dar acest lucru trebuia explicat la Curtea Internațională de Arbitraj.

 

Va ajunge România să plătească cele 50 de milioane de euro?

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat că a demarat procedurile de contestaţie în anulare la această sentință, pronunțată la Paris.

Actualul ministru al Transporturilor admite că, pentru statul român, contractul pentru lotul 2 era nefavorabil, dar modul în care s-a decis rezolvarea problemei și, ulterior, inactivitatea avocaților României au dus la pierderea procesului.

„Constructorul a semnat acel contract de execuţie a lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, în 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. În 2017, Compania de Drumuri a decis să scoată din contract o secţiune, zece kilometri, pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu şi sustenabil. Şi anume valoarea lotului, a secţiunii era cu 130 la sută mai mare decât valoarea iniţială a contractului. Nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro”, a explicat ministrul Bode.

Daunele pe care ar urma să le plătească statul român au fost generate, în opinia avocatului Iulian Urban, de atitudinea lui Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor în vremea guvernului PSD.

“În august 2017, după vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva – singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro împotriva României . Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare!

Păi să plătească d-nul fost ministru Cuc și dl Ioniță și partidul care i-a promovat în funcții și Guvern!!! Ține de răspunderea ministerială…nu ??? Nu e posibil ca fiecare diletant să-și facă de cap pe bani publici…….. bine zic ???????
Ați uitat de ministrul Cuc ? E ăla care rupea contracte la TV chemând toate televiziunile să asiste la show…. Sau ăla care voia să impună stewardeze în CA de la Tarom”, explică avocatul Iulian Urban într-un mesaj postat pe Facebook.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă