11 C
București
marți, 21 septembrie 2021

Telefonia ieftinită doar din pix de la 1 iulie. În realitatea, facturile duduie

Prețurile la serviciile de telefonie fixă și mobilă din țara noastră erau așteptate să scadă de la 1 iulie, însă cursul euro care se află pe un trend ascendant crește costurile facturilor.  

 

Veștile bune circulă repede, dar se spulberă la fel de repede. Teoretic de la 1 iulie, operatorii de telefonie fixă și mobilă care activează în România au redus tarifele pentru apelurile în propriile rețele ca urmare a stabilirii, la nivel european, după cum informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Potrivit sursei, tariful pentru apelurile mobile a scăzut cu aproape 8%, până la 0,7 eurocenți/minut, în timp ce tariful pentru terminarea apelurilor fixe a scăzut cu 20% până la 0,078 eurocenți/minut. Această măsură de reglementare a fost stabilită de către Comisia Europeană prin Regulamentul Delegat 2021/654. Regulamentul Comisiei Europene este obligatoriu și se aplică direct, fără a necesita transpunerea în legislația națională. Și veștile bune sunt că scăderea tarifelor va continua anual până la 1 ianuarie 2024, când va ajunge la 0,2 eurocenți/minut, însă mai este mult până departe pentru că vorbim de actualele salarii care sunt nemajorate la nivelul UE. Teoretic, această reducere sună bine pentru că la o factură de 10 euro, plătim cu 3-4 lei mai puțin, însă la cum se învârt ofertele și tarifele este cam greu ca reducerea să fie simțită în buzunarele noastre. Prețul este în moneda europeană, care a avut o ascensiune zilnică și ne tot întrebăm când va depăși pragul de 5 lei la cursul BNR.

Din categoria veștilor bune spulberate, a fost și scăderea tarifului la apelurilor fixe. Mai exact, o reducere de aproximativ 20% din tariful de 0,098 eurocenți/minut, care exista de la 1 noiembrie 2020, în România. Bineînțeles că și aici, costul este programat să scadă, o nouă reducere ar urma să intre în vigoare chiar de la 1 ianuarie 2022, când va ajunge la 0,07 eurocenți/minut. Cele mai recente date arată că în România peste 90% din populație deține un telefon mobil și foarte puțini mai au în casă un telefon fix, cu alte cuvinte această ofertă interesează prea puține persoane. În alte țări oferta de telefonie fixă poate fi de folos cel mult în cazul business-urilor, însă atât timp cât există aplicații gratuite de internet, poate fi o ofertă bună, dar nefolositoare.

Pentru că suntem în țara în care nu ne mai miră nimic, recent Vodafone România și-a făcut dreptate cu dreptatea în mână. La nicio lună după așa-zisele ieftiniri, operatorul de telefonie și-a anunțat toți clienții că urmează ca din luna august să plătească plus 1 euro (aproximativ 5 lei) la factura existentă, fără să ofere nimic în plus. Compania a început deja să notifice clienţii afectaţi de majorarea preţurilor. Mai mult, potrivit surselor noastre în urma unor nemulțumiri ale clienților care s-au plâns deja de această majorare, li s-a transmis că pot rămâne clienți pe cartela pre-pay, unde nu vor plăti suplimentar, dar ce să vezi își vor pierde statutul de client fidel cu bonusuri, așa că oricum ar calcula-o clienții sunt puși în situația de a nu acționa. De unde provine această scumpire? La începutul lui 2020, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a pierdut definitiv în faţa Vodafone România în dosarul suspendării unui ordin al instituţiei, prin care aceasta a blocat decizia unilaterală a operatorului de telefonie mobilă de majorare a tarifelor abonamentelor cu 1 euro, începând cu luna mai 2019. Măsura a fost luată pentru a susţine „adoptarea noilor tehnologii de telecomunicatii pe termen lung şi oferirea de beneficii variate”. Ultima scumpire oficială a abonamentelor a fost operată de Vodafone în 2019. Afectați de această măsură vor fi cei 11 milioane de clienți ai companiei. Am cerut și noi un punct de vedere și de la celelalte companii de telefonie mobilă pentru a afla dacă în urma reducerii tarifelor dispuse de ANCOM vor urma scumpiri, sub pretextul unor modernizări sau orice alt motiv, însă nu am aflat niciun răspuns până la redactarea acestui material.

Pe piața de telefonie din țara noastră activează patru operatori mari. Orange și Vodafone au fiecare aproximativ câte 11 miloane de clienți. Digi mobil are în portofoliu aproximativ 3.8 milioane de clienți, mulți dintre ei sunt portați de la alți operatori și atrași prin oferte cu reducere la abonamente de 50% pentru o perioadă de 6 luni. La Telekom, în schimb, tot mai mulți clienți sunt pe picior de plecare în ciuda ofertelor cu care sunt tentați, dar chiar și așa baza de date numără în acest moment peste 3.5 milioane de abonați.

De ce abonamentele de 5 euro au costuri finale diferite pe factură? Ne-am întrebat și noi același lucru, de ce 5 euro calculați la cursul BNR nu se regăsesc pe facturile de telefonie? Aici vorbim despre o altă găselniță a companiilor de telefonie pentru a scoate un ban în plus aproape la limita legii. De exemplu: la Orange, valoarea în lei a facturii și a reîncărcării PrePay cu credit sau cu o opțiune este calculată la cursul valutar obținut din media cursurilor valutare de vânzare a băncilor: ING România, BRD și Banca Transilvania. Valoarea euro pentru 21 iulie este de 4.99 lei. În schimb, la Vodafone valoarea unui euro este de 4.98 pentru că se calculează după alte bănci: Unicredit, Raiffeisen, Banca Transilvania, BRD și BCR. La Telekom, cursul valutar este calculat în funcție de referința ING Bank, iar pentru ziua de 21 iulie, 1 euro este de 5.01 lei. La Digi mobil, cursul valutar de referință, este cel al BNR. La un calcul simplu, ne-am dat seama că pentru 1 euro vorbim de o diferență de 30 de bani în plus, ca la factura finală să vorbim de aproape 1 euro în plus, între facturile celor patru operatori de telefonie.

Update: Potrivit solicitării noastre, RCS-RDS ne-a comunicat că:

,,Atractivitatea serviciilor de telefonie mobilă DIGI este susținută atât de politica de prețuri, cât și de calitatea serviciilor, accesul la tehnologii de ultimă oră (5G, VoLTE, VoWiFi etc.) și strategia de promovare. De exemplu, în prezent, derulăm prin toate canalele noastre comerciale (online și offline) campania Rețeaua națională, care se adresează atât clienților noi, cât și celor existenți, oferind o reducere a abonamentului de telefonie mobilă cu 50% pentru 4 luni, pentru orice număr de telefonie mobilă portat în rețeaua DIGI. Campania este valabilă până la 31 august 2021. Nu comunicăm public strategia de prețuri a companiei, dar filosofia DIGI înseamnă să fim constant prima opțiune pentru clienții care doresc servicii accesibile și avantajoase, iar această intenție este susținută și de faptul că tarifele actuale sunt neschimbate din martie 2019 (până la acel moment, tarifele nu au mai fost ajustate timp de aproape 10 ani).”, ne-a transmis Luiza Domnișoru, director de comunicare Digi România. 

Cristina Corpaci
În presă din 2004. Am trecut pe rând de la reporter TVR, la presa online: Rol.ro, Realitatea.net, mediafax.ro. Aleph TV, B1 TV și din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Ultima oră
Pe aceeași temă