11 C
București
marți, 21 septembrie 2021

Între optimism și temeri. Ce cred românii despre al patrulea val al pandemiei

Cei mai mulți sunt optimiști însă există o mare parte a populației care se teme de apariția, în toamnă, a unor noi restricții, arată rezultatele unui barometru realizat de firma de consultanță Frames, la comanda Hygienium.

Potrivit datelor barometrului, realizat în perioada 19 – 21 iulie, pe un esantion de peste 2500 de persoane, 61% dintre participanții la studiu sunt încrezători că valul patru al pandemiei nu va impacta atât de mult România, precum au făcut-o celelalte valuri de îmbolnăviri.

28% se tem că numărul îmbolnăvirilor va fi unul semnificativ, iar restul au evitat să răspundă.

Marele semn de întrebare îl reprezintă posibila introducere a unor noi restricții de circulație și de funcționare a magazinelor, fapt remarcat de peste 73% dintre cei chestionați. Numai 15% cred că nu vor urma niciun fel de restricții.

Întrebați la ce restricții ne-am putea aștepta, pe fondul creșterii numărului de îmbolnăviri, 67% se așteaptă la restricții de circulație, 48% estimează că vor fi închise din nou business-urile, 39% că vor fi interzise din nou evenimentele, iar 24% că vor fi luate alte măsuri (purtarea obligatorie a măștii în spațiile deschise, distanțarea socială etc.)

,,Limitarea evenimentelor, precum nunțile, botezurile etc., închiderea restaurantelor și limitarea circulației după o anumită oră sunt cele mai des întâlnite măsuri pe care românii le văd puse în practică în toamnă. Asta dacă situația epidemiologică o va impune pentru că, judecând după răspunsuri, majoritatea românilor sunt încrezători că nu vom avea restricții ca în trecut și că vom trece cu bine peste valul patru’’, arată concluziile barometrului.

Vaccinarea, extremă urgență

81% dintre cei chestionați în cadrul barometrului Frames & Hygienium se așteaptă ca vaccinul anti COVID să îi apere de noile tulpini de virus, iar 93% consideră că statul ar trebui să facă mai mult pentru popularizarea vaccinării.

Interesant este și faptul că, dintre cei vaccinați (97% dintre cei chestionați), numai 21% se așteaptă ca să fie nevoie să facă o a treia doză de vaccin, în măsura în care aceasta va fi disponibilă.

82% dintre cei chestionați au declarat că, după un an de pandemie, știu foarte bine ce au de făcut în privința protecției sanitare. 56% dintre ei folosesc și acum dezinfectanți, iar pentru 72% masca de protecție reprezintă încă un instrument pe care îl folosesc.

63% dintre cei chestionați au declarat că evită, pe cât posibil, interacțiunile fizice mai ales cu persoane necunoscute, iar 36% afirmă că dezinfectează, în general, lucrurile cu care intră în contact în spațiul public.

,,Cel puțin la nivel declarativ, românii se dovedesc mult mai atenți atunci când interacționează cu persoane necunoscute sau cu obiecte care pot reprezenta un pericol. A devenit un obicei, pentru mulți dintre noi, să igienizăm și să dezinfectăm lucrurile cu care intrăm în contact și să păstrăm distanța față de cei din jur. În contextul anticipatului val patru al pandemiei, aceste reguli s-ar putea să fie decisive în preîntâmpinarea unei explozii de cazuri noi de COVID’’, a declarat Georgiana Mocanu, director executiv al companiei Grande Gloria Production.

Cum se protejează românii

Dincolo de masca de protecție, dezinfectanții (geluri, spray-uri, șervețele etc.) și-au găsit un rol semnificativ în obiceiurile de consum din perioada pandemiei.

Dacă anul trecut, 56% dintre respondenți afirmau că au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi iar 32% o singură dată pe zi, în 2021 numărul celor care folosesc frecvent dezinfectanți a crescut la 72%.

Întrebați de unde au cumpărat produse și materiale dezinfectante (geluri, șervețele etc.), 47% au afirmat că le-au achiziționat de la supermarket/hipermarket/magazine mari, 32% de pe internet, 13% din farmacii și 8% din magazinul de proximitate.

Principalul criteriu de selecție îl reprezintă prețul produsului (44%), urmat de marcă (28%) și de specificațiile acestuia (18%). Întrebați cât de informați sunt despre compoziția materialelor dezinfectante, 71% au declarat că îi interesează în primul rând efectul, nu compoziția.

Un alt aspect foarte interesant îl reprezintă achiziția în funcție de proveniența produsului. 81% dintre cei chestionați au declarat că au cumpărat produse românești.

,,De remarcat faptul că românii au început să caute tot mai mult produsele românești, care prezintă avizul Ministerului Sănătății. Apetitul pentru produsele românești este, de altfel, remarcat în multe domenii, mai ales când vine vorba de produsele alimentare, un semn că românii au înțeles căt de important este să susțină producătorii locali, cum este și Hygienium’’, a declarat Constantin Danciu, director de dezvoltare Grande Gloria Production.

Legat de calitatea produselor din magazine, 63% s-au declarat mulțumiți, în timp ce 21% au reclamat calitatea neconformă a multor produse de pe piață.

,,În absența unor reglementări mai stricte în privința comercializării produselor de siguranță sanitară, în magazinele din România vedem încă produse din import, cu o calitate îndoielnică dar cu un preț foarte mic, fără avize și care imită produsele unor mărci cunoscute. Totuși, în ultima perioadă, românii au învățat să facă diferența între produsele de slabă calitate, fără eficacitate dovedită, și cele certificate’’, a mai declarat Georgiana Mocanu, director executiv al companiei Grande Gloria Production.

Barometrul de opinie a fost realizat în perioada 19 – 21 iulie 2021, online și prin telefon, pe un eșantion de peste 2500 de persoane, cu vârste cuprinse între 21 și 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel național. Principalele atribute ale focus-group-ului: persoane active, angajați, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) și superioare (57%), participanți activi la viața socială.

Ultima oră
Pe aceeași temă