21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăLifestyleMai puţin, dar mai bun

Mai puţin, dar mai bun

„În design, totul este despre detalii. Creativitatea este rară, se pot însă adăuga detalii şi funcţionalitate.”

Hanjerk Maier-Aichen, profesor de design

Prin mâna profesorului au trecut zeci de designeri deveniţi ulterior celebri, mulţi dintre aceştia solicitându-i şi acum sfaturile. În prezent este un recunoscut trendsetter în lumea designului,  identificând tendinţele actuale în domeniu, precum şi cele legate de comportamentul consumatorilor.

La ultima ediţie a târgului Ambiente (9-13 februarie) am avut o interesantă discuţie, în care am abordat teme de mare actualitate, cum sunt rolul şi locul designului, luxul, sustenabilitatea, tendinţele designului de interior.

RL: Consideraţi că există o schimbare profundă în ultima decadă în ceea ce priveşte concepţia şi producerea bunurilor de larg consum pentru casă, precum şi în ceea ce priveşte modul în care acestea sunt percepute de consumatori?

Hanjerk Maier-Aichen: „Less is More” a fost deviza care a guvernat lumea designului contemporan şi care a impus stilul minimalist. Aceasta a fost în deplină concordanţă cu curentul eco, precum şi cu ideea de sustenabilitate, deoarece a reprezentat şi tendinţa de reducere a dimensiunilor produselor şi o mai mare grijă faţă de folosirea materialelor. Această tendinţă a evoluat, iar astăzi înregistrăm o mutaţie a devizei amintite către una nouă, şi anume „Less, but Better”. Mai puţin, dar mai bun  se manifestă acum atât la nivelul producătorilor, cât şi al consumatorilor. Aceştia din urmă sunt înclinaţi tot mai mult să achiziţioneze produse calitative chiar dacă preţul este considerabil mai mare. În prezent, 320.000 de căni sunt utilizate în Germania la fiecare oră, ceea ce înseamnă nu mai puţin de 3 miliarde pe an! Se pune din ce în ce mai acut, alături de reciclare şi upciclare, problema reutilizării. De asemenea, consumatorii încep să facă tot mai des distincţie între producţia de masă, cea de nişă, seriile limitate şi obiectele unicat. Preţul mic nu mai reprezintă criteriul esenţial pentru cumpărarea unui produs.

Grija faţă de mediul înconjurător a cunoscut o creştere substanţială în ultima perioadă. Tot mai mulţi consumatori doresc să îşi aducă propria contribuţie în acest sens, fiind interesaţi în problema reciclării produselor şi responsabilităţii sociale. O producţie corectă este astăzi un puternic argument la vânzare. Sustenabilitatea devine o problemă care schimbă astăzi lumea şi apare o piaţă tânără, cea a produselor sustenabile, care dovedeşte un potenţial imens.

Cât de important este la ora actuală designul şi care sunt condiţiile ca un produs nou să poată avea şanse pe piaţă?

Astăzi, iar ediţia actuală a târgului (Ambiente – n.red) o confirmă, se constată o puternică revenire spre design: produsele de design cu nivel de calitate sporit sunt din ce în ce mai căutate, iar  viaţa unui produs de design este în creştere (15, chiar şi 20 de ani). Designul devine din ce în ce mai mult o chestiune de comunicare.

Pentru ca un produs nou să poată intra cu succes pe piaţă trebuie să fie modern, original, funcţional, autentic şi, nu în ultimul rând, să aibă înglobate inovaţii şi design.  Din acest punct de vedere, creativitatea designerilor joacă un rol esenţial. Desigur, se vorbeşte mult despre produsele şi obiectele care transmit energie şi emoţii, iar cele lucrate de mână de către artizani autentici au şanse să obţină aceste calităţi. Există multe preocupări, din partea designerilor, producătorilor, dar şi cercetătorilor, pentru a realiza produse cu tactilitate având suprafeţe a căror atingere provoacă senzaţii plăcute şi o stare de confort.

 

Cum este privit astăzi luxul?

Preţul nu mai este factorul critic care defineşte un produs de lux. Valori ca bunăstarea şi confortul pe care le produce un obiect propus pe piaţă devin din ce în ce mai importante, iar luxul nu mai este privit ca ceva exclusivist. Se poate vorbi despre luxul sustenabil. Pe de altă parte, se mai poate observa şi o altă schimbare de mentalitate a consumatorilor. Luxul era foarte mult văzut în corelaţie cu moda, iar aceasta se schimbă foarte repede. Aproape a devenit un obicei ca aceasta să se schimbe la fiecare nou sezon. Astăzi acestei tendinţe consumeriste i se interpune una nouă, legată de dorinţa de mai multă stabilitate. Oamenii par mai mulţumiţi să aibă produse de calitate pe care să le folosească mai mult timp.

Cum se acţionează în practică în acest scop?

 După ce omenirea a cunoscut sute sau chiar mii de (modele) de scaune sau pahare, de exemplu, în prezent este aproape imposibil de realizat ceva nou, care să aibă design remarcabil şi originalitate. Creativitatea este o pasăre rară, însă se poate lucra pe detalii. În acest caz se apelează la o versiune care în trecut a reprezentat un mare succes de piaţă (aceasta oferă o garanţie) şi se lucrează la detalii (se modifică sau se adaugă), precum şi la funcţionalităţi.

O a doua direcţie pe care se merge este aceea a materialelor noi, marea provocare fiind de eliminare a plasticului nereciclabil din producţia obiectelor pentru casă şi în general a bunurilor de larg consum.

 

Cele mai citite

Nicolae Ciucă, la 20 de ani de la aderarea României la NATO: „Aceste două decenii au reprezentat cea mai bună perioadă din istoria noastră”

Preşedintele Senatului, liderul PNL Nicolae Ciucă, a evidenţiat, vineri, într-un mesaj transmis cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la admiterea României în...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Mesajul premierului Marcel Ciolacu, la 20 de ani de la aderarea României la NATO

În cei 20 de ani de apartenenţă la NATO, România a devenit un pilon important şi şi-a consolidat poziţia în interiorul alianţei, respectându-şi angajamentele...
Ultima oră
Pe aceeași temă