13.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăLifestylePovestea singurei grădinițe din pădure din România

Povestea singurei grădinițe din pădure din România

În urmă cu mii de ani Artistotel spunea că „cei care educa copiii sunt demni de mai multă onoare decat cei care le dau viată; de aceea pe lângă viață, dăruiți copiilor și arta de a trăi bine, educându-i”. De atunci și până acum s-au făcut sute, poate chiar mii de cercetări care susțin această afirmație, mai ales în cazul educației timpurii.

Cercetări recente, realizate de UNICEF, subliniază faptul că educația timpurie contează enorm pentru devenirea ulterioară a adultului: copiii care sunt cuprinşi în programe de educație timpurie au un parcurs şcolar mai lung, au un coeficient de inteligentă mai ridicat, sunt mai sănătoşi, adoptă un stil de viață sănătos, mai târziu, şi au abilităti de viață mai bine dezvoltate. Iar educația preșcolară este la superlativ atunci când ea este realizată în natură: „Avantajele unei astfel de abordări se regăsesc în rezultatele foarte bune reieșite din studii care dovedesc că performanța academică este cu 27 % mai mare la cei care studiază în natură, comparativ cu cei care studiază doar în clădiri”, declară Dan Prediger, fondatorul singurei grădinițe din România care are sediul într-o pădure.

Imaginea din copilărie a mamei, transpusă într-un business inovator

Anteprenor înca de la 17 ani, Dan Prediger a avut numeroase business-uri, atât în România cât și în SUA, dar s-a oprit, în final, la un business în educație, grădinița Karin’s Kids Academy Băneasa. „ Am ales să mă concentrez pe educație, în urma unei experiențe personale. Când eram copil, mama mea, de naționalitate germană, al cărei nume îl poartă grădinița, făcea lecții de germană cu copiii. Astfel, casa noastră s-a transformat într-un loc plin de copii, în care eu am crescut“, rememorează cu nostalgie acesta.

In 2017 și-a deschis porțile și singura grădiniță din România amplasată într-o pădure, care pune accent pe educația copiilor în natură, după o investiție de 4,5 milioane de euro. Totul a pornit de la dorința ca cei mici să-și petreacă mai mult timp în natură, departe de zgomotul și poluarea orașului precum și creșterea nivelului de implicare în activități mult mai plăcute decât cele dintr-o grădiniță închisă.

Cei trei investitori, Dan Prediger, Florentin Oprea și Andreea Dumitru au apelat la mai mulți specialiști în arhitectură și pedagogie care să lucreze la dezvoltarea unui sistem care să îmbine nevoile copiilor cu natura. În plus, aceștia au vizitat grădinițe din SUA, pentru a se documenta cât mai bine și pentru a veni cu un concept unic atât pentru România, cât și pentru Europa.

Curtea grădiniței, model unic în Europa

Curtea grădiniței a fost amenajată ținând cont de rezultatele studiilor realizate de două instituții de renume din Statele Unite: American Association of Physical Activity and Recreation și National Association of Sport and Physical Education. În urma mai multor ani de cercetare, acestea au stabilit care sunt elementele pe care o curte ar trebui să le dețină, astfel încât să se obțină o dezvoltare sănătoasă și complexă a copilului. Printre elementele subliniate de cele două instituții și prezente în Băneasa se numără: pădure, cascadă, râu, lac, peșteră, dealuri, casă îngropată în pământ, pomi fructiferi, legume, o varietate de flori, arbori și arbuști, pești etc.

Prin încorporarea tuturor acestor elemente, grădinița din pădure a devenit singura din Europa care are în curte toate elementele recomandate de specialiști. Curtea este împărțită în 15 zone. În fiecare zonă din curte se urmărește stimularea și dezvoltarea unui anumit tip de inteligență: logico-matematică, lingvistică, muzicală, vizual-spațială, naturalistă, corporal-chinestezică, interpersonală și intrapersonală.

Sistem de aport de aer proaspăt cum nu mai găsești în România

Coerența activităților desfășurate în curte își găsește și continuitatea în modul de dotare și amenajare a clădirii. Astfel, există un sistem similar și în clădire, respectiv o împărțire a claselor centrată pe nevoile și dezvoltarea copiilor. De asemenea, grădinița a investit 75.000 de euro într-un sistem de filtrare a aerului capabil să scoată aerul viciat din încăpere și să introducă în permanență aer curat, din pădure. Acest sistem păstrează în permanență concentrația de oxigen din încăperi la un nivel optim.

Dezvoltarea integrată a celor 8 tipuri de inteligență

Timp de doi ani și jumătate echipa grădiniței a lucrat la dezvoltarea unui sistem educațional care să  îmbine un curriculum românesc cu educația în natură. Având ca element principal mediul înconjurător, educația în aer liber ocupă un loc central  în extinderea și atingerea finalităților prevăzute de curriculum.

“Din păcate, la noi copiii nu învață din plăcere sau pentru că își doresc, ci învață pentru că «așa trebuie». In plus, atenția acordată inteligenței emoționale este foarte redusă sau lipsește. Cu greu li se formează copiilor gândirea logică și analitică, în contextul unei programe stufoase sau chiar lacunare. Am mai observat și nerespectarea particularităților de vârstă și dorința adulților ca cei mici să dețină o cantitate mare de informații duce la îngrădirea creativității”, expune Dan Prediger câteva dintre problemele educației din România, pe care le-a avut în vedere atunci când, împreună cu echipa sa, a dezvoltat un curicculum pentru grădinița din pădure.

Astfel, întreg demersul didactic din cadrul grădiniței este gândit și aplicat cu și prin elementele naturale, urmărind dezvoltarea integrată a celor 8 tipuri de inteligență. Pe de o parte, copiii sunt încurajați să participe în funcție de interese, fără a neglija echilibrul necesar dezvoltării armonioase, iar pe de altă parte bucuria descoperirii îi va ajuta în formarea gândirii complexe și analitice.

„Având libertatea de a se manifesta după bunul plac printre și în copaci, în zona cascadei, pe cursul râului, în gropi, prin tunel și peste dealuri, copiii capătă încredere în sine, devin spontani și independenți. Cei mici sunt în permanență asistați, supravegheați și îndrumați în funcție de activități, însă au parte și de joacă liberă, pornind de la dorințele lor”, declară George Năzăreanu, biolog în cadrul grădiniței.

În această perioadă, copiii învață plecând de la concret spre abstract, iar natura prin tot ceea ce ne oferă devine un membru important în acest proces. Iar copiii înscriși în primul an de funcționare al grădiniței din pădure au reacționat pozitiv la acest model de educație. „Pentru segmentul de vârstă de 2-3 ani acomodarea a fost una foarte facilă: peste 80% dintre copii s-au acomodat în maximum 2 săptămâni. La grupele mai mari, de 3-5 ani, adaptarea a fost una rapidă pentru 70 % dintre aceștia”, explica Magda Anghel, psiholog al grădiniței din Băneasa.

Grădinița din pădure

– suprafață de 10.000 mp

– 12 săli de clasă, un cabinet medical, sală de conferințe, sală de mese, sală de sport și două terase

– capacitate de 226 de copii

– 6 grupe de vârsta: creșă (1,5 -2 ani, 2-2,5 ani, 2,5-3 ani) și grădiniță (3-4 ani – grupa mică, 4-5 ani – grupa mijlocie, 5-6 ani – grupa mare)

– 30 de cadre didactice și auxiliare

 

Elena Marinescu
Elena Marinescuhttp://elena-marinescu
Elena Marinescu, redactor Rl online
Cele mai citite

Cultură de canabis, descoperită într-o comună din Călărași. Un bărbat a fost reținut de procurorii DIICOT

Un bărbat a fost reţinut, joi, de procurorii DIICOT, după ce ar fi iniţiat şi dezvoltat, într-o comună din judeţul Călăraşi, două culturi de...

Cultură de canabis, descoperită într-o comună din Călărași. Un bărbat a fost reținut de procurorii DIICOT

Un bărbat a fost reţinut, joi, de procurorii DIICOT, după ce ar fi iniţiat şi dezvoltat, într-o comună din judeţul Călăraşi, două culturi de...

Conducerile școlilor, umplute de activiști de partid, din timp pentru alegeri

Cred că în acest moment a devenit clar pentru toată lumea că Ligia Deca nu este un ministru al Educației, deși ocupă această funcție,...
Ultima oră
Pe aceeași temă