Această evaluare, ce era gândită să urmeze modelul testelor internaționale PISA, nu a reușit, până în prezent, deși au trecut ani buni de la implementarea lor, să ajungă la ceea ce se dorea.
Subiectele sunt clar diferit formulate față de cele de la testele PISA, de unde și dificultățile pe care elevii din țara noastră le întâmpină în a înțelege cerințele subiectelor de la testările internaționale.
La Evaluarea Națională s-a introdus doar broșura pe care elevii rezolvă subiectele (pentru prima dată, anul acesta, și la examenul de final de gimnaziu) ca la testele PISA.
De fapt, subiectele sunt formulate în continuare după modelul românesc, doar că sunt tipărite pe broșura de model internațional.
Nu am reușit să ajungem nici la interdisciplinaritate.
Elevii, părinții și chiar mulți profesori nu au înțeles încă importanța acestor teste, iar vina pentru acest lucru revine Ministerului Educației.
Aceste teste ar trebui să arate nivelul de pregătire al elevilor și să-l ajute pe dascăl să elaboreze un plan de recuperare pentru școlarii care sunt în urma colegilor în procesul educațional.
Din nefericire, s-a ajuns la un dezinteres cronicizat față de aceste teste.
Interesul elevilor, în multe cazuri, a fost stârnit de profesori printr-o mică ilegalitate: note trecute în catalog pentru elevii care obțin rezultate bune la Evaluarea Națională.
Conform regulamentului, rezultatele evaluărilor naționale nu sunt trecute în catalog și sunt comunicate fiecărui elev în parte și părinților.
Pentru a stârni puțin interes din partea elevilor, mulți profesori au încercat însă să creeze o competiție.