13.2 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialCum putem folosi Inteligența Artificială și care este granița pe care nu...

Cum putem folosi Inteligența Artificială și care este granița pe care nu o putem trece (I) | OPINIE

Ray Kurzweil, om de știință american, autor și cunoscut futurist, încă din 1990, a făcut un număr incredibil de predicții despre Inteligența Artificială (AI). O parte din acele predicții au devenit realitate, și anume: un computer ar putea să învingă un campion mondial de șah până în 1998, oamenii vor interacționa cu computerele lor prin comenzi vocale și multe altele. Recent, el a prezis că AI va atinge capabilitățile creierului uman într-un deceniu, iar în 30 de ani va multiplica inteligența umană de un miliard de ori.

Toate companiile IT de top Google, Facebook, Oracle, Microsoft, SAP, Apple, Baidu, Alibaba, Amazon,  lucrează la proiecte și platforme în care software-ul poate învăța și lua decizii fără a avea sute de oameni care să gestioneze aceste decizii.

AI nu este doar o expresie fancy sau la modă. Pentru a putea înțelege cu adevărat ce înseamnă și ce impact are și va avea acest domeniu, trebuie să înțelegem câteva noțiuni de bază și, mai ales, să înțelegem diferențele. Trebuie înțeleasă diferența între termene precum Machine Learning, Deep Learning și AI. Machine Learning repre­zintă o modalitate în care înveți calculatorul să interpre­teze datele, în timp ce Deep Learning este o abordare pe care software-ul o învață din modelarea datelor și interpretările lor. AI înseamnă că software-ul ia decizii singur pe baza experiențelor anterioare. „Acestea sunt sistemele care vor transforma societatea într-un deceniu. Vor face companiile și mai eficiente, dar și mai responsabile“, spune Amar Chokhawala, fondatorul Reflektion, companie ce utilizează AI pentru a transforma vizitatorii unui site web în potențiali clienți. Chockhawala este fost inginer Google și a fondat compania în 2012, iar  în prezent printre clienți sunt Oracle, Disney, Magento, etc.

Potrivit companiei Gartner Inc., interesul crescând asupra inteligenței artificiale împinge companii software (cum ar fi Infosys și Wipro) să introducă AI în strategia lor de dezvoltare de produs, creând confuzii considerabile în acest proces. Analiștii prevăd că, până în 2020, tehnologiile AI vor fi prezente în aproape toate noile produse și servicii software. Gartner estimează că până în 2020, AI va fi una din principalele priorități investiționale pentru mai mult de 30% din directorii IT.

„Pe măsură ce AI accele­rează spre maximul ciclului Hype («ciclul Hype» este modelul prin care Gartner descrie evoluția unei tehnologii), mulți furnizori de software încearcă să-și pună amprenta în cea mai importantă goană după aur a ultimilor ani“, spune Jim Hare, vicepreședinte de cercetare la Gartner. El spune că majoritatea furnizorilor, din nefericire, se concentrează pe obiectivul pur și simplu de a construi și comercializa un produs pe bază de AI, mai degrabă decât de a identifica în prealabil nevoile, utilizările potențiale și valoarea pe care o poate aduce afacerii pentru clienți.

AI se referă la sisteme care își schimbă comportamentul fără a fi programate în mod explicit, ci pe baza datelor colectate, a analizei modului de utilizare și a altor observații. Deși există o temere larg răspândită că AI va înlocui oamenii, rea­litatea este că tehnologiile AI și Machine Learning de astăzi pot spori foarte mult capacitățile umane. Mașini­le pot face anumite lucruri mai bune și mai rapide decât oamenii, odată instruite; dar conlucrarea dintre mașinile inteligente și oameni poate realiza mai mult împreună decât separat.

Toate industriile și do­me­niile trec sau vor trece prin schimbări rapide atât pe ver­ticală, cât și pe orizontală. Iată câteva exemple:

Băncile vor solicita furnizorilor IT sau la propriile departamente să automatizeze evaluarea și riscurile împrumuturilor. Dincolo de automatizarea informațiilor, platformele AI vor putea să analizeze modelele de creditare a clienților și să sugereze acțiuni privind creșterea sau scăderea ratelor dobânzilor. Recunoașterea unor anumite tipare și informațiile pertinente ofe­rite de software pot reduce NPA-urile (creditele neperformante). „AI utilizează diferite surse de date și recunoaște tiparele de rambursare a împrumuturilor. De asemenea, poate folosi o mulțime de informații pentru a evalua scoringul de creditare pentru companii sau persoane“, spune Ashwini Anand, fondatorul Monsoon Credittech, care construiește AI pentru a evalua riscurile.

Companii precum Nextangles, cu sediul în New York, au cel puțin 30 de oameni de știință care creează o platformă AI, care poate detecta frauda pe piața bursieră.

Un raport al IDC relevă că cheltuielile pentru serviciile IT au fost de aproape 480 miliarde dolari în întreaga lume în 2016, cu o rată anuală de creștere compusă pe cinci ani (CaGR) de 4,2%. Acești bani sunt utilizați de industria serviciilor financiare pentru a identifica orice rută posibilă de transfer a banilor. Cu toate acestea, 95% din cei care au spălat bani au păcălit sistemul prin des­chiderea mai multor conturi și companii fictive în întreaga lume. Prin urmare, Nextangles construiește un sistem avansat pentru a aborda această problemă importantă.

„Inteligența are la bază modele specifice, iar pentru anumite operațiuni sunt folosite modele foarte complexe ale activității bancare. Acesta este diferit de modele Big Data clasice. Nucleul acestor sisteme are la bază o ramură a informaticii folosită în Inteligența Artificială, și anume Ontologie“, spune Mallinath Sengupta, co-fondator al Nextangles.

Ontologia în informa­tică privește relația dintre bani, proprietățile care interacționează cu ei (băncile) și evenimentele care schimbă relația (activitatea de spălare a banilor).

Potrivit PWC, băncile cer producătorilor de soluții IT:

– să actualizeze modelul de operare al produselor pentru a fi pregătiți pentru noile standarde, care includ AI și Blockchain.

– să creeze tehnologii noi, capabile să obțină inteligent toate informațiile le­gate de nevoile clienților.

– să aibă soluții modulare capabile să se conecteze la orice sursă de date oriunde și oricând este nevoie.

– să acorde o atenție deosebită securității cibernetice.

– să se asigure că există acces la talentul și abi­litățile necesare pentru a executa și a câștiga cu noi proiecte IT. (Apropo de asta, în momentul de față, două din cele mai mari bănci la nivel mondial au aproape tot departamentul IT global localizat în România). În articolul viitor, vom detalia domeniile în care AI are deja un impact pozitiv semnificativ. 


Partea a doua a acestui comentariu poate fi citit vineri.

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă