Efectul închiderii școlilor asupra sănătății mintale

Marius Ghilezan 24.03.2021 - 07:40
Marius Ghilezan

Dacă după un an de la apariția coronavirusului, traversăm cea mai dramatică perioadă a pandemiei, la ce au folosit restricțiile, se întreabă hâtru, un lider de opinie din România?

Share

Răspunsul e categoric: am fi fost într-un dezastru, cu sute de milioane de morți.

Numai că izolarea și distrugerile relațiilor sociale lasă urme adânci mai ales în rândul elevilor.

Tot mai multe studii de specialitate arată că școala online provoacă enorm de multe distrugeri mentale, psihologice, relaționale și educative. Acestea constată creșterea abandonului școlar, a lipsei de implicare și chiar a ratelor de sinucidieri.

Un raport american arăta că mai mulți tineri au murit prin suicid, decât de pe urma COVID-ului. Păi și atunci ce rost au avut restricțiile care vor lăsa urme în viața viitoare a tinerilor?

Mai puțină școală, mai multă plictiseală. Lipsă de socializare și urcat pe pereți. Izolare și pierderea poftei de viață. Și cel mai grav, reducerea apetitului pentru învățare. Deci școala închisă e ca ora domnului Trandafir, din opera lui Creangă, fără calul bălan.

Ce zic studiile internaționale despre închiderea școlilor?

Dar să vedem ce spun rapoartele de specialitate ale instituțiilor lumii care contează.

În urmă cu două săptămâni, UNICEF trăgea semnalul de alarmă: închiderea școlilor are consecințe devastatoare pentru învățarea și bunăstarea copiilor. „Cei mai vulnerabili copii și cei care nu pot avea acces la tehnologia pentru învățarea de la distanță prezintă un risc crescut de a nu se mai întoarce niciodată la clasă și chiar de a fi forțați să se căsătorească sau să fie puși de mici la munci grele,” avertiza prestigiosul for mondial.
Temerile privind apariția modificărilor sănătății mentale, la elevii îndepărtați de școală, au stat la baza ghidului de recomandări al “Economic Policy Institute” din SUA, pentru intervenția și asistența de specialitate.
27 de studii privind sănătatea mintală, grupate de revista de specialitate a Universității Yale, au identificat modificări considerabile ale stărilor emoționale, comportamentale și mari tulburări neuropsihice la elevii care au stat un timp îndelungat în izolare, departe de colegii de școală.

Valorile unităților de măsură academice ale anxietății și ale stărilor depresive au înregistrat cote maxime. Datele făcute publice recent au sugerat creșteri semnificative ale timpului de socializare pe internet, reduceri mari ale activităților fizice și pierderea stimei de sine. Într-o română neaoșă, elevii și-au pierdut cheful de viață.

Însă, cel mai alarmant studiu a fost dat publicității duminică de către Agenția de presă Reuters. Raportul complet, AICI.

O amplă echipă de cercetare a realizat un raport, culegând date din 74 de comunități din SUA, cuprinzând un total de 2,2 milioane de elevi. Cea mai gravă constatare a respectivului raport era că sănătatea mintală a elevilor s-a depreciat. Au crescut absenteismul și însingurarea, în rândul celor mici, datorită statului acasă și al învățământului online, susține raportul.

Ceea ce pare șocant este că studiul aprofundat evidențiază că rata de infectare e mai mare la cei care nu merg la școală, decât la cei care merg, școlile instituind reguli stricte de distanțare socială. 

Reuters: copiii care au stat acasă au fost mai predispuși la infectare, decât cei care merg la școală

În Rhode Island, potrivit raportului, copiii care au stat acasă au fost mai predispuși la infectare, decât cei care merg la școală, i-a informat comisarul pentru educație al statului, Angélica Infante-Green. pe medici și pe cercetători, încă din ianuarie 2021. „Este foarte important să ai date”, a spus Infante-Green. „Majoritatea cazurilor de infectări, pe care le-am urmărit, au fost în afara școlii,” a conchis ea.

În februarie 2021, 57% dintre elevi mergeau însă la școală, potrivit Burbio, un serviciu care urmărește activitatea școlilor din SUA.

Cu toate acestea, profesorii și o serie de părinți susțin închiderea școlilor ca măsură de prevenire a infectărilor cu SARS-CoV-2, mai comentează raportul.

Cercetările din ultimul an au demonstrat că școlile publice, care respectă regulile de distanțare socială, au de obicei rate scăzute de răspândire a COVID-19.

Oficialii celor 74 de comunități au spus operatorilor Reuters de sondaj că elevii suferă în tăcere de depresie, tulburări de alimentație, neglijență, pierderea lipsei de stimă, cu impact emoțional, fizic sau sexual. Dacă aceștia s-ar fi aflat într-un cadru școlar, “avertizoarele de sănătate” ar fi fost mai ușor de observat, spune unul dintre aceștia.

Într-unul dintre districte, numărul sinuciderilor juvenile s-a dublat de anul trecut.

Dar la noi cine să se ocupe de studii de specialitate, când miniștrii se ceartă între ei, iar profesorilor marilor universități nu li se dau granturi de cercetare, situația e bufă, nici verde, nici roz, nici cafenie?

 

Sorin Cîmpeanu

Ministrul educației naționale

 

 

“Măsura de închidere a școlilor, fără alte măsuri complementare, nu va produce efectul dorit. Cu toții facem eforturi să depășim cu bine această perioadă,” a scris Sorin Cîmpeanu, pe pagina sa de facebook.

Comentarii

loading...