Este adevărat că urmarea unui liceu mai slab cotat nu este un capăt de lume, mai existând multe căi de redresare, dar este cu totul altceva dacă din timp pornești pe drumul cel bun.
Este o idee ce, după școala exclusiv online, pare să se fi pierdut, interesul elevilor scăzând și pentru acest examen.
Conducerea Ministerului Educației ne reamintește că avem parte și de o premieră, Evaluarea Națională fiind susținută pentru prima dată “după modelul PISA”.
Este vorba de acele testări internaționale care, la intervale regulate de timp, dau concluzia că majoritatea elevilor din România este constituită din “analfabeți funcționali”.
Nu e nevoie însă de motive de îngrijorare din partea candidaților sau a elevilor, deoarece ideea implementării modelului PISA la Evaluarea Națională este una falsă, cel puțin în acest moment.
Singurul element comun între Evaluare și testările PSA este faptul că subiectele scrise vor fi rezolvate pe broșuri tipărite, așa cum s-a întâmplat și la simularea EN.
Subiectele vor fi însă după modelul celor din anii anteriori.
Cei din Ministerul Educației au renunțat la transdiciplinaritate, așa sunt structurate subiectele în cazul testărilor PISA, și din cauza pandemiei care a ținut elevii departe de școală, și din cauza lipsei manualelor pentru actuala generație de absolvenți de clasa a VIII-a la materii ce ar fi fost de examen, dar și pentru că “experții” ministerului nu au fost capabili să pregătească subicte care să acopere mai multe materii.
Cea mai bună dovadă că nu s-a reușit implementarea transdisciplinarității este faptul că a doua probă a Evaluării Naționale este cea la Matematică și nu la Matematică și Științe, așa cum este situația la EN din clasele mai mici.
Cu alte cuvinte, ca în vremurile lui Cragiale, conducerea Ministerului Educației primește să se revizuiască Evaluarea Națională, dar să nu e schimbe nimic.