Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum îți dai seama că ai carență de fier

Cum îți dai seama că ai carență de fier

Conform OMS, carența de fier este printre cele mai răspândite deficiențe nutriționale din lume. Un nou studiu relevă că femeile din România întâmpină dificultăţi la acest capitol, neavând o percepţie corectă asupra importanţei testării periodice.

Elena Marinescu 0 comentarii

Potrivit statisticilor, una din trei persoane are carenţă de fier, această afecţiune fiind cel mai des întâlnită la femei cu vârsta între 25 și 35 de ani și la copiii de până în 5 ani. Deși are simptome clare, acestea sunt de multe ori ignorate de paciente sau confundate cu simptomele altor boli. Medicii spun că, în general, carența de fier poate genera diferite simptome precum: oboseală mentală, iritabilitate, amețeală sau pierderea rapidă a concentrării, epuizare fizică, capacitate fizică redusă. Semne ale carenței de fier pot fi și: paloarea, căderea părului, unghiile friabile și ulcerațiile bucale. De aceea, această deficiență poate avea un impact direct asupra activității zilnice, motiv pentru care testarea nivelului de fier din organism în contextul semnelor și simptomelor de mai sus este esențială.

 

Anemia, simptom-cheie

Testarea nivelului de fier din organism este importantă pentru că deficiența de fier evoluează în timp. De la un nivel al fierului apropiat de parametrii normali, poate ajunge la carență de fier fără anemie și, în forma cea mai severă, la carența de fier însoțită de anemie. ,,Femeile care sesizează simptome aparent fără explicație precum oboseală, amețeli, lipsă de concentrare ar trebui să meargă la medic și să își facă analizele de sânge cât mai repede, pentru a depista la timp o eventuală carență de fier în organism. Cauzele carenței de fier sunt legate fie de o alimentație cu un conținut insuficient de fier, care nu poate acoperi nevoile organismului, fie sunt determinate de anumite boli care duc la pierderi semnificative de fier, așa cum sunt bolile cronice. De asemenea, anumite afecțiuni pot influența modul în care fierul este absorbit de organism sau limitează absorbția acestuia, așa cum lipsa de fier poate influența negativ afecțiuni pre-existente. Carența de fier poate fi ținută sub control, însă diagnosticarea precoce este esențială”, explică dr. Oana Ință, medic cardiolog la Fundaţia pentru Ocrotirea Bolnavilor cu Afecțiuni Cardiovasculare (FOBAC).

Alte cauze posibile ale carenței de fier sunt: pierderea de sânge (inclusiv în perioada menstruației), inflamația, anumite medicamente sau dieta dezechilibrată. În anumite perioade, când organismul are mai multă nevoie de fier, precum în copilărie sau în perioada adolescenței, dar și pe durata sarcinii, nevoia de fier a organismului crește, ceea ce poate duce la instalarea carenței de fier. Conform unui recent studiu de piață, 12% dintre românce nu și-au testat niciodată nivelul de fier din organism, iar 27% dintre ele nu şi-au mai testat nivelul de fier în ultimii doi ani. Însă 61% dintre persoanele intervievate și-au testat recent nivelul de fier și, dintre acestea, 22% au fost diagnosticate cu anemie și 19% cu lipsă de fier.

 

Consecinţe extinse

Carența de fier și anemia feriprivă reduc capacitatea de muncă a indivizilor, având consecințe serioase asupra economiei și reprezentând obstacole în dezvoltarea națională. Chiar dacă nu sunt vizibile în multe țări, consecințele carenței de fier și ale anemiei feriprive sunt omniprezente și se regăsesc în statisticile hemoragiilor materne, ale performanțelor școlare reduse și productivității scăzute a muncii. Consecințele asupra sănătății sunt greu de detectat, însă sunt semnificative și erodează insidios potențialul de dezvoltare al indivizilor, al societății și al economiei naționale.

Fierul este unul dintre mineralele esențiale ale organismului și un element de asemenea esențial al sângelui - se găsește în proporție de peste 60% în hemoglobina din sânge. Fierul este implicat în numeroase procese metabolice, precum transportul de oxigen, sinteza ADN-ului și producția de energie la nivelul optim necesar pentru buna funcționare a organismului. Mai mult decât atât, fierul ajută la menținerea unui sistem imunitar funcțional și ajută organismul să lupte cu infecțiile. Nivelul optim de fier din organism diferă de la persoană la persoană în funcție de vârstă, sex și starea generală de sănătate. În mod normal, există un echilibru între nevoia de fier a organismului și fierul pe care organismul îl primește prin alimentație. Totuși, dacă aportul de fier în organism scade, atunci nevoile corpului nu vor fi îndeplinite, ceea ce în timp poate duce la carență de fier.   

 

Recomandări

Soluţii terapeutice

În cazul deficienţei de fier sau al imposibilităţii absorbţiei fierului din intestin, medicul poate recomanda administrarea de suplimente de fier şi consumul de alimente bogate în fier, care  corectează, de regulă, majoritatea cazurilor de anemii din lipsă de fier. Pastilele se iau, de obicei, o dată sau de două ori pe zi împreună cu vitamina C (acid ascorbic) sau suc de portocale, care ajută la absorbţia în organism a fierului, tratamentul fiind necesar timp de câteva luni pentru refacerea depozitelor de fier.

 

Teste de bază

- analiza completă a sângelui (hemoleucogramă şi sideremie);

- măsurarea feritinei din sânge (nivelul scăzut poate indica anemie din lipsă de fier);

- un test hemocult care determină sângele din materiile fecale;

- colonoscopie şi/sau endoscopie digestivă superioară, în cazul detectării anemiei;

- radiografii seriate ale tractului gastrointestinal superior sau o clismă baritată.

 

10 surse  naturale de fier

- ceapă

- pătrunjel

- rădăcină de brusture

- urzică

- spanac

- mazăre

- linte

- cireşe

- fructe de pădure

- boabe de cacao

 

Sondaj

Studiul de piață „Percepția femeilor asupra deficitului de fier“ a fost realizat în mediul online, pe un eșantion reprezentativ la nivel național. Vârsta medie a participantelor la studiu a fost de 35 de ani (49% dintre respondente fiind femei cu vârsta cuprinsă între 25 și 35 de ani, iar 51% cu vârsta între 36-45 de ani), majoritatea provenind din mediul urban.

Femeile cu vârste cuprinse între 19 şi 50 de ani au nevoie în mod normal de 18 mg de fier pe zi, iar pe perioada unei sarcini cantitatea de fier necesară ajunge la 27 mg.

Comentarii

loading...