Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum slăbești eficient la început de an

Cum slăbești eficient la început de an

Statisticile confirmă faptul că multe persoane își propun în prima lună din an să dea jos kilogramele în plus. Chiar și cu motivația turată la maximum, graba strică treaba.

Elena Marinescu 0 comentarii

Zicala este valabilă în cazul celor care au pus kilograme suplimentare în câteva săptămâni, dar vor să le dea jos peste noapte. „Marea majoritate a oamenilor își doresc să arate bine, iar slab este asociat cu aspectul plăcut și abordarea unor stiluri vestimentare diverse. Dar de la dorință la faptă este un drum lung, pentru că sănătatea, aspectul plăcut nu apar de la sine, nu sunt un dat, ci necesită efort și nu toți sunt dispuși să-l facă. Până nu apare motivația reală nu mișcăm un deget, iar aceasta poate fi un exemplu de reușită din anturajul nostru sau apariția unei boli care ne sperie“, explică mecanismul eșecului dr. Florin Ioan Bălănică, expert în nutriţie.

 

Alimentele hipocalorice, o opţiune sănătoasă

Vrăjiți de gustul apetisant al brânzeturilor, mezelurilor, dulciurilor și patiseriei, mulți dintre gurmanzi cred că doar tăierea caloriilor în exces pe o perioadă scurtă îi va ajuta să slăbească. Însă alimentația sănătoasă și un metabolism bun înseamnă mai mult decât niște numere reduse drastic. „Dacă reducem numărul de calorii, slăbim, dar nu reprezintă o soluție pe termen lung, întrucât nu putem menține o stare bună de sănătate și nici controlul alimentației. Cheia stă în echilibrul nutrienților, adică proteine, lipide, glucide, vitamine și minerale. Corpul uman nu recunoaște felurile de mâncare, doar papilele gustative de la nivelul limbii recunosc gusturile. În rest, contează numai nutrienții. Ne hrănim cu nutrienți, iar echilibrul acestora este cheia. Sugerez să se identifice nutrientul principal conținut în alimentele consumate, de exemplu: pentru carne – proteina, pentru gălbenuș – colesterolul, pentru broccoli – vitaminele și mineralele etc. O nutriție echilibrată presupune toți nutrienții, bazându-ne pe vitamine, minerale și proteine de bună calitate, echilibrând cantitatea și tipul de grăsime și reducând cantitatea de carbohidrați“, argumentează medicul structura unei alimentații corecte.

Vestea bună este că slăbirea este posibilă. Vestea mai puțin plăcută pentru cei care adoră mâncarea este că trebuie să se limiteze la alimentele care ne furnizea-ză nutrienții necesari, cu un conținut caloric scăzut. „Promovez consumul de legume de culoare verde, bogate în antioxidanți, fibre și sărace în zaharuri, proteine ușoare de origine animală, cum ar fi peștele alb, fructele de mare și curcanul, lactatele degresate, cum ar fi iaurtul și brânza slabă, cerealele de origine integrală, cum sunt orzul, ovăzul sau hrișca, pâinea integrală, grăsimile de origine vegetală, cum ar fi uleiurile presate la rece, fructele cu o cantitate mică de zaharuri, precum ananasul, mărul verde, kiwi, fructe de pădure și, mai la coada listei, carnea roșie și legumele colorate“, recomandă specialistul.

 

Cifrele succesului: 70% dietă şi 30% mişcare

Pare simplu, dar, de fapt, orice meniu sănătos cere atenție maximă, de la cumpărături la gătire corectă și până la respectarea programului de trei mese și două gustări. Și intră în scenă sportul, pe care mulți îl consideră antidotul perfect pentru kilogramele în plus. Parțial, este greșit. „În realitate, când dorim să scădem în greutate nutriția contează 70%, iar mișcarea – restul de 30%. Totodată, sportul -făcut nepotrivit sau neadaptat este la fel de -dăunător ca și lipsa acestuia. Mișcarea fizică este combinația optimă între gimnastică, fizio-kinetoterapie, mișcare cu greutatea propriului corp și mișcare cu aparate. Subliniez faptul că, în ultimul timp, un număr mare de pacienți, interesați de sănătate, s-au adresat unor săli de sport și, în urma programelor neadaptate individual, experimentează rupturi musculare, afectări articulare de diverse grade care pe termen lung devin ireversibile. Mișcarea este știință și trebuie adaptată sexului, vârstei, nivelului de pregătire fizică și eventualei patologii existente. Scopul mișcării este funcționalitatea individului, raportul optim mușchi/grăsime, și nu etalarea musculaturii evidente sau a cunoștințelor îndoielnice ale antrenorilor“, atrage atenția medicul Florin Ioan Bălănică asupra riscului practicării sportului fără a ține cont de capacitatea de a face față efortului.

Medicul recomandă activitatea fizică în prima parte a zilei, când secreția de testosteron este optimă și poate contribui la obținerea unei mase musculare în limite sănătoase. „Nu recomand activitatea fizică seara, în special după ora 19 sau 20, chiar dacă omul modern, ocupat fiind, alocă timp pentru el seara târziu, când metabolismul se -pregătește de «culcare»! Masa trebuie luată cu 1-2 ore înainte de activitatea fizică și, în funcție de obiectiv și gradul de pregătire fizică, trebuie să cuprindă toți nutrienții, adică proteine, lipide, glucide, vitamine și minerale. Un exemplu ar fi: carne de curcan cu broccoli și două felii de pâine integrală prăjită, sau iaurt slab cu un baton proteic, sau omletă din albușuri cu spanac și două felii de pâine prăjită, sau mușchi de vită cu 2-3 linguri de orez integral și salată verde. Alimentația trebuie adaptată tipului de exerciții și gradului lor de dificultate. După activitatea fizică, putem să consumăm un lapte fermentat cu maximum 2% grăsime sau un sandwich dintr-o felie de pâine integrală cu ardei gras și curcan sau un shake proteic. Totul se adaptează individului și trebuie să fie concordant cu vârsta, gradul de pregătire fizică și eventualele patologii asociate“, recomandă specialistul.

 

Mâncatul compulsiv, un dezastru pentru talie

Persoanele care combat stresul mâncând în exces ar trebui să investigheze cauza acestuia pentru a-și -recăpăta silueta. Una dintre recomandările optime pentru slăbire este cea care vizează consumul de alimente bogate în vitamina C, precum pătrunjelul sau citricele. În plus, putem profita de vremea rece pentru plimbări lungi care pot accelera slăbirea. „În perioada de iarnă, folosim aproximativ 30% din caloriile pe care le consumăm pentru termoreglare, adică pentru adaptarea la temperatura scăzută. Nu trebuie să fugim de carnea de porc, dar trebuie s-o consumăm cu moderație și în prima parte a zilei. Putem mânca, de asemenea, sâmburi, cum ar fi nucile și migdalele. Nu este indicat să combinăm carnea grasă cu alcoolul și dulciurile. Este bine să -preferăm băuturile calde, cum ar fi ceaiurile din plante sau, mai rar, ciocolata caldă“, concluzionează reprezentantul în România al Asociației Europene pentru Medicina Stilului de Viață.   

 

Obezitatea reprezintă un flagel mondial și un factor de risc recunoscut pentru bolile cardiovasculare, diabet și cancer.

„Cuprinși de vină sau panicați de kilogramele în plus, dacă am scăpat de camera de gardă a spitalelor de urgență, începem pentru a nu știu câta oară dietele. Ori ne înfometăm, ori căutăm soluții rapide, cum ar fi pilulele și shake-urile de tot felul. Niciuna nu funcționează, pentru că nu reprezintă soluții pe termen lung, ci doar aparenta rezolvare pe termen scurt a surplusului de greutate acumulat. Și așa, 3-4 kg de Crăciun, 3-4 kg de Paște, nu mai vorbesc de vacanțe, ajungem să ne mirăm de ce suntem obezi și bolnavi.“(Dr. Florin Bălănică, specialist în medicina stilului de viață)

Comentarii

loading...