Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

INTERVIU RL. Cum combatem problemele de sănătate specifice primăverii

INTERVIU RL. Cum combatem problemele de sănătate specifice primăverii

Schimbările de temperatură şi tranziţia de la anotimpul rece la primăvară ne face să devenim mai activi sau, dimpotrivă, mai apatici.

Elena Marinescu 0 comentarii

Ce se întâmplă cu organismul uman şi ce modificări suportă pentru adaptarea la sezonul cald ne explică într-un interviu pentru România Liberă medicul de familie Carmen Badea.

 

 

România Liberă: Există anumite boli care se manifestă cu precădere primăvara?

Dr. Carmen Badea: Se poate spune că sunt câteva afecţiuni care devin mai zgomotoase primăvara. Toată lumea ştie despre astenia de primăvară, despre stările depresive sau crizele de anxietate care apar cu precăderi în lunile martie-aprilie. Alte suferinţe care se pot declanşa sau acutiza primăvara sunt diferite tipuri de alergii, manifestate prin urticarie, eczeme sau chiar astm bronşic, precum şi gastritele şi boala ulceroasă.

 

Multe persoane resimt această astenie de primăvară. De ce apare şi cum se manifestă?

Cuvântul “astenie” provine din limba greacă (asthenos = fără vlagă) și se referă la o senzație de slăbiciune, de lipsă de energie. Principalele cauze ale apariţiei acestei tulburări sezoniere sunt legate de stresul generat de creșterea cantității de lumină după zilele scurte de iarnă şi de diferențele de temperatură mai mari sau mai mici, apărute brusc. Cantitatea crescută de lumină produce modificări ale secreției hormonului numit melatonină, ale cărui fluctuații produc tulburări ale dispoziției sau somnului. De asemenea, trecerea la ora oficială de vară și trezitul foarte devreme, supun și ele organismul unui efort suplimentar de adaptare.

Un factor important implicat în apariţia asteniei este dieta dezechilibrată din timpul iernii, când consumăm legume și fructe în cantități insuficiente, ceea ce privează organismul de vitaminele, mineralele și fibrele necesare pentru o bună funcționare. La fel, acelaşi efect îl are şi consumul de carbohidrații în exces. Cele mai importante simptome ale asteniei de primăvară sunt: oboseala fizică, epuizarea mentală, tulburările de atenție și memorie, tristețe sau dispoziție depresivă, tulburări de somn (insomnie sau hipersomnie), lipsa apetitului sau apetit capricios, apatie sau iritabilitate, slăbiciune musculară, senzaţia de amețeală, dureri de cap, nelinişte, senzaţia de tremor intern, dispariția apetitului sexual, scăderea tensiunii arteriale, căderea părului sau creșterea greutății corporale.

 

Cum se explică aceste influenţe asupra funcţionării normale a organismului cauzate de trecerea de la un anotimp la altul?

Condiţiile meteo-climatice specifice primăverii, cu vânturi de intensitate mare şi umezeală crescută, pot duce la apariţia unor afecţiuni osteo-articulare, pusee evolutive de poliartrită reumatoidă, nevralgii, contracturi musculare, dureri lombare sau torticolis (ceafa înţepenită). De aceea se recomandă ca, primăvara, pe cât posibil în lunile martie şi aprilie, fiecare persoană ar trebui să-şi facă un set de analize medicale din care să nu lipsească dozările calciului total (eventual şi a calciului ionic), a fierului, dar şi a vitaminei D, care îndeplineşte roluri multiple şi este un factor de protecţie împotriva multor boli.

 

Ce măsuri de prevenţie şi schimbări în stilul de viaţă recomandaţi pentru a trece cu bine peste provocările aduse de acest anotimp frumos?

Aşa cum primăvara este anotimpul regenerării în natură, la fel poate fi şi momentul anual al regenerării organismului, fără multe eforturi, cu minime schimbări aduse deprinderilor, obiceiurilor şi comportamentelor cu care suntem învăţaţi. De pildă, de dimineaţă, încă de la trezire, casa trebuie aerisită bine şi, după micul dejun, drumul spre serviciu să fie făcut, măcar în parte, pe jos. Mişcarea este o măsură deosebit de importantă pentru adaptarea la dinamismul primăverii. Alimentaţia corectă este a doua cale importantă. Este momentul să se consume tot ce conţine clorofilă, pentru că verdeţurile sunt bogate în vitamine şi minerale, având multiple efecte depurative asupra organismului. Urzicile, spanacul, stevia, untişorul, ceapa şi usturoiul cu frunze verzi, toate aduc beneficii şi sănătate.

Tratarea simptomelor neplăcute în mod cât mai natural, pentru că recurgerea la medicamente de sinteză să aibă loc numai atunci când este absolut necesar. Există plante cu efect antidepresiv, anxiolitic sau adaptogen, cum sunt: roiniţa, talpa gâştei, sunătoare, conuri de hamei sau busuiocul indian şi ging seng-ul chinezesc. Alergiile pot răspunde bine la decoctul din rădăcină de brusture sau infuzia de trei fraţi pătaţi, după cum gastritele se pot trata, pe lângă o dietă adecvată, cu produse care să conţine seminţe de pătlagină, floare de salcâm, obligeană sau angelică.

 

Ce mai poate fi util pentru organism la trecerea dinspre iarnă către primăvară?

Din înţelepciunea altor popoare, cum este cel chinez, toate afecţiunile amintite răspund foarte bine de pildă la terapia prin acupunctură. De altfel, chinezii în antichitate, ca şi astăzi, făceau prevenţie la fiecare schimbare de anotimp, cu ajutorul câtorva şedinţe ede acupunctură. Conform medicine tradiţionale chineze, primăvara este anotimpul în care domină energiile ficatului şi ale vezicii biliare, ceea ce explică, în bună măsură, de ce este atât de important să se facă mişcare. Ultima, dar nu cea din urmă măsură extrem de simplă şi la care puţini dintre noi se gândesc, este aceea de a respira corect, cu inspire şi expir cât mai profunde, pentru a combate tendinţa de a resspira superficial.

 

 

Probleme medicale specifice primăverii

- Astenie

- Alergii

- Depresie

- Insomnii

- Anxietate

- Ulcer şi gastrite

- Contracturi şi crampe musculare

- Carenţa de vitamine

- Anemie

- Hipocalcemie

 

 

Remedii naturale pentru tratarea asteniei

Se va acorda atenție alimentelor bogate în triptofan, un aminoacid esențial, precursor al serotoninei, care este neurotransmițătorul responsabil de dispoziția bazală normală, având efect antidepresiv. Triptofanul se găsește în pește, ouă, lactate, nuci și alte semințe oleaginoase. Dintre fructe, cele mai bogate în triptofan sunt: ananasul, papaya, căpșunile, mango, portocalele, strugurii, grapefruitul. Și avocado este foarte util în lupta cu astenia de primăvară. Consumul de ceai verde zilnic sau ciocolată caldă, cafea asigură un aport optim de teobromină și substanțe aromate care induc starea de bine și aduc un surplus de energie.

 

 

Conform medicinei tradiţionale chineze, energiile păstrate ascunse în timpul iernii erup, ies la suprafaţă, întocmai ca seva unui copac, care urcă din rădăcini către ramuri, acolo unde se nasc frunzele. Atunci când energia „curge” neted, fluent, organismul este sănătos şi se adaptează cu sucees oricăror factori de mediu. Dar sunt şi situaţii în care energia se manifestă exploziv, generând simptome mai mult sau mai puţin neplăcute.(dr. Carmen Badea, medic de familie cu competenţe în apifitoterapie, homeopatie şi acupunctură)   

 

90% din pacienții care acuză simptome specifice anemiei suferă, de fapt, de astenie, manifestată prin oboseală, ameţeală, nervozitate, melancolie, insomnie și apatie. 

 

Alimentaţia dezechilibrată şi lipsa expunerii la soare pot provoca apariţia unor dezechilibre ale sărurilor minerale şi ale unor vitamine, printre care de mare importanţă sunt calciul, fierul şi vitamina D.

Comentarii

loading...