6.7 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSănătateSorina Pintea: Raportul de control de la CNAS va fi depus la...

Sorina Pintea: Raportul de control de la CNAS va fi depus la DNA

Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a declarat că în ultimii ani Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, “uzând de procedee birocratice exgerate”, a blocat funcţionarea normală a sistemului informatic al cardului de sănătate.

“De ani de zile, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate – şi spun Casa, deşi ştiu foarte clar care sunt direcţiile care au avut grijă să nu meargă procedurile în direcţia legală şi normală – uzând de procedee birocratice exagerate a blocat ceea ce înseamnă funcţionarea normală a sistemului. Şi îmi asum ceea ce spun, pentru că în momentul în care nişte proceduri care puteau fi finalizate, chiar cu toate contestaţiile din lume, au fost uitate oferte care au expirat stând în Casă… – sunt lucruri care au îngreunat şi au afectat foarte mult funcţionarea acestui sistem. Aş dori în numele celor de la Casă – deşi nu este în subordinea Ministerului Sănătăţii – să îmi cer scuze utilizatorilor şi pacienţilor care au de suferit în urma nefuncţionării sistemului la capacitatea la care a fost creat”, a afirmat ministrul, într-o conferinţă de presă.

Ea a anunţat că raportul de control de la CNAS va fi depus la DNA, după finalizare.

“Acest raport de control va fi depus la DNA. Sunt aici cu şeful Corpului de control. Noi am studiat încă de săptămâna trecută ceea ce avem în raportul prealabil. Din punctul nostru de vedere există fapte de natură penală. Noi, de altfel, am mai depus şi anul trecut – dar nu la DNA – un document. Sunt convinsă că instituţiile statului îşi vor face datoria”, a spus ministrul.

Sorina Pintea a precizat că în cursul zilei de luni se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă, având în vedere că a expirat contractul pentru baza de date a sistemului informatic.

“De 17 zile sistemul nu a funcţionat. Astăzi s-a dat drumul la sistem. Din păcate, la ora 10,00 a început să înregistreze din nou sincope. În urma acestei discuţii pe care am avut-o cu reprezentanţii Casei şi reprezentanţii Siveco, concluziile sunt mai multe. Oricum, se impun măsuri urgente pentru a putea rezolva urgent, în perioada următoare, modul de funcţionare a platformei. Astfel încât în cursul zilei de azi se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă, având în vedere faptul că pentru baza de date contractul a expirat. Procedura începută nu a fost finalizată, pentru că este contestată. Şi atunci, pentru a asigura perioada tampon, fără contractare, e nevoie de procedură de urgenţă. Menţionez că această procedură ar fi trebuit să fie făcută în momentul în care s-a constatat că procedura de achiziţie pentru contractul de mentenanţă nu este finalizată. Nu poţi lăsa sistemele bazei informatice celei mai complexe din România fără mentenanţă”, a spus ea.

Pintea a subliniat că este importantă achiziţionarea unei infrastructuri hardware suplimentare, menţionând că în acest moment capacitatea de stocare este ocupată în proporţie de 98% şi că acest lucru riscă să pericliteze funcţionarea sistemului şi pe viitor.

Pe 10 iulie 2019, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) anunţa oficial că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.

Preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov, Sandra Alexiu, a precizat, însă, pentru MEDIAFAX, că sistemul nu e funcţional de pe 1 iulie.

De altfel, la mijlocul lunii iunie, Societatea Naţională de Medicină a Familiei avertiza, prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului României, Ministerul Sănătăţii şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, că medicii de familie din întreaga ţară au ajuns „la limita suportabilităţii”, întrucât sistemul informatic e în „colaps total”. Medicii de familie susţineau că, pe o perioada de 3 zile, sistemul a funcţionat adunat 2-3 ore, lucru ce a dus la crearea unei situaţii în care mulţi dintre medicii de familie ajungeau să se trezească noaptea pentru a valida documentele de peste zi, în speranţa că sistemul este mai accesibil în acea perioadă a zilei.

Firma care ar trebui să asigure mentenanţa sistemului IT al cardului de sănătate (CEAS) şi a platformei IT a asigurărilor de sănătate (PIAS) a fost desemnată pe 30 iunie 2016, fiind SC Team Net International SA, companie fondată de fostul parlamentar Sebastian Ghiţă. Valoarea contractelor a fost anunţată atunci la peste cinci milioane de euro, cele două contracte acoperind o perioadă de trei ani.

 

Pintea: În numele CNAS, îmi cer scuze pacienţilor. Indolenţa duce la ce s-a întâmplat

Sorina Pintea a precizat că îşi cere scuze pacienţilor, în numele CNAS, pentru problemele sistemului informatic, chiar dacă instituţia nu este în subordinea Ministerului, subliniind că birocraţia nu este o scuză pentru indolenţa care a creat întreaga situaţie.

„Aş dori în numele celor de la Casă, deşi nu este în subordinea Ministerului Sănătăţii, să îmi cer scuze utilizatorilor şi pacienţilor care au avut de suferit în urma nefuncţionării sistemului la capacitatea pentru care a fost creat, pentru că şi aici este o discuţie. Sunt mai multe aspecte care este nevoie să fie rezolvate pe termen mediu şi lung, unul dintre aceste aspecte se referă la securitatea cibernetică, un alt aspect se referă la contractarea de urgenţă a unor servicii privind auditarea în integralitatea a sistemului, pentru aceste aspecte s-a depus o cerere de finanţare”, a declarat Pintea.

„Am avut o discuţie interesantă astăzi (luni, n.r), am înţeles foarte multe lucruri, dar mai presus de toate, am înţeles că uneori indolenţa duce la ceea ce s-a întâmplat până acum şi mai spun încă o dată: faptul că dorim să ne acoperim de documente nu e o scuză. Birocratizăm excesiv uneori fără să fie nevoie temându-ne că se va întâmpla ceva. Da s-a întâmplat”, mai spune ministrul.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă