Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Sculptura „Omagiu lui Brâncuși” de Ewerdt Hilgemann

Sculptura „Omagiu lui Brâncuși” de Ewerdt Hilgemann

Artă monumentală apreciată la New York, abandonată în bălării la Galați

Ewerdt Hilgemann, unul dintre cei mai apreciați sculptori din lume, care în 2014 a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală pe Park Avenue din Manhattan, nu a avut șansa să își vadă instalată pe verticală sculptura realizată în mod special pentru Galați.

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

Nu este nicio exagerare în afirmația că Galațiul este un oraș periculos pentru operele de artă, pentru că mai multe episoade petrecute în oraș în ultimele decenii impun această concluzie. Opere de artă monumentală în valoare de milioane de euro au fost distruse de mafia imobiliară, aflată într-o continuă acaparare a zonei centrale a orașului.

Și o sculptură în metal, „Omagiu lui Brâncuși”, realizată în 1991 de sculptorul olandez Ewerdt Hilgemann, a avut o soartă crudă. Sculptura ar fi trebuit amplasată în centrul Galațiului, în zona „Potcoava de Aur”. A fost dusă acolo, dar nu a fost instalată și după doi ani a fost relocată într-o zonă obscură de pe Faleza Dunării, în zona „Trecere bac”, unde ruginește în bălării de 27 de ani.

Autorul lucrării „Omagiu lui Brâncuși”, Ewerdt Hilgemann, este unul dintre cei mai apreciați sculptori din lume. Hilgemann este un artist olandez de origine germană cunoscut şi apreciat deopotrivă în Europa şi în Statele Unite ale Americii. Din 1984, locuiește la Amsterdam.

Sculpturile sale sunt expuse în spaţii publice la New York, Chicago, Berlin, Amsterdam, Rotterdam, Beverly Hills etc. O sculptură semnată Ewerdt Hilgemann a fost amplasată în 2015 la Chicago, iar în 2014 a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală la Park Avenue, un spațiu din Manhattan care este dedicat artei monumentale, o galerie de artă în aer liber în care sunt prezentate opere de artă monumentală ale celor mai importanți artiști contemporani.

După ce în anii ‘60 și ‘70 a încercat mai multe tehnici, de la jumătatea anilor ‘80 tehnica favorită a lui Ewerdt Hilgemann este implozia. Forme geometrice perfect sudate, din oțel inoxidabil, sunt aspirate, rezultând o nouă formă, care păstrează totuși referințe vizuale la original. Cele mai folosite forme sunt cuburile, coloanele pătrate și piramidele.

„Pentru mine, implozia reprezintă spirala de energie orientată către interior, necesară pentru a ajunge la miezul şi misterul materiei, la frumuseţea ultimă a creaţiei”, spunea Ewerdt Hilgemann, cu ocazia expoziţiei sale de la Avenue Park din Manhattan. Există o singură diferență între operele realizate la New York și cea de la Galați. Cele de la New York sunt din inox, iar lucrarea de la Galați, realizată la Sidex, este din tablă simplă, de oțel, pentru că asta i s-a oferit artistului. Dar, fiind realizate în aceeași tehnică, „Omagiu lui Brâncuși” se aseamănă cu operele expuse în Manhattan, numai că „soarta” diferă: în Statele Unite statuile lui Hilgemann sunt expuse într-o importantă galerie în aer liber din New York, la Galați (chiar dacă e vorba de un omagiu adus lui Brâncuși) opera sa a fost „trântită” cu macaraua în bălăriile de pe faleză.

 

Opera lui Hilgemann, salvată în ultimul ceas

Acum, în sfârșit, Primăria Galați a alocat banii pentru amplasarea statuii pe un soclu, într-o locație din cadrul Taberei de Sculptură în Metal de pe Faleza Dunării.

Aprobarea de către Consiliul Municipal a studiului de fezabilitate şi a indicatorilor tehnico-economici, respectiv a sumei de 196.732 lei, cu TVA, pentru punerea în valoare a lucrării lui Ewerdt Hilgemann nu a trecut fără unele controverse, pentru că unora dintre aleșii locali li s-a părut că nu ar fi o prioritate din moment ce, oricum, statuia a stat atâta vreme abandonată pe faleză.

Primarul Galațiului a răspuns că punerea în valoare a acestei opere de artă este o necesitate, nu o prioritate: „Nu ştiu dacă, neapărat, este o prioritate, dar este o necesitate. Pentru că e o operă de artă de o reală valoare, care a fost lăsată spre ruginire de toţi înaintaşii noştri, şi cred că e cea mai corectă formă de a se face dreptate pentru ca acel muzeu în aer liber de pe faleza inferioară a Dunării să aibă ca giuvaer o astfel de lucrare a unui artist extrem, extrem de valoros, care merită a fi expusă. Pentru cei care nu fac deosebire foarte mare între o carte de colorat şi un album de opere de artă, precizez că suma care va fi cheltuită pentru punerea în valoare a acestei opere se stabileşte în urma unei licitaţii, nu în urma votării unor indicatori tehnico-economici, a unui studiu de fezabilitate”, a spus primarul Ionuț Pucheanu.

Comentarii

loading...