Aflat în Constanța, la o întâlnire cu inspectorii școlari generali din mai multe județe și cu directori de școli, acesta le-a spus că așteaptă propuneri din partea lor pentru o nouă lege a educației, pe care vrea să o înainteze Parlamentului în luna septembrie a acestui an. Pop și-a exprimat și propriile păreri. În opinia sa, noua lege a educației ar trebuie să aibă cel mult 100 de articole, față de 365, cât numără în prezent. Restul reglementărilor ar trebui stabilite prin legislație secundară, care să fie adoptat prin Hotărâre de Guvern sau prin ordin de ministru.
„Avem astăzi 365 de articole din legea Educației Naționale şi vreo 1.500 de alineate. Dacă vrem să modificăm un articol din legea educației că vedem că nu e bun, trebuie să facem sau lege în Parlament sau Ordonanță de Urgență. Dacă vine un ministru şi spune că nu mai avem nevoie de calificative la nivelul primar, dau un exemplu, e nevoie de pro-iect de lege. Dacă vrem să nu mai dăm note la educație fizică, doar admis sau respins, trebuie să venim cu lege în Parlament, pentru că scrie în legea Educației. Adică să fie o lege care să aibă cel mult 100 de articole şi în care tot ceea ce este legislație secundară să fie adoptat la nivel de hotărâre de Guvern sau prin ordin de ministru”, a precizat Liviu Pop. Acesta a precizat că jumătate din legea Educației s-a modificat în ultimii şase ani. Liviu Pop a mai spus că, în prezent, se lucrează la o Hotărâre de Guvern prin care să se facă diferențierea costului standard per elev. Modificările ar duce, afirmă el, la funcționarea optimă a învățământului atât în mediul rural, cât și urban.
Cu sau fără telefoane
Ministrul a vorbit și despre prevederea recentă, controversată de elevi, care spune că telefoanele mobile trebuie lăsate într-un loc special amenajat, în timpul orelor. „Nu sunt interzise telefoanele în unitatea şcolară. Cu acordul cadrului didactic se pot chiar folosi aceste telefoane, inclusiv în procesul instructiv-educativ. Strategia privind combaterea violenței în şcoală are şi alte elemente care vor fi introduse în perioada următoare, în aşa fel încât să nu mai avem nevoie ca un elev sau un profesor să filmeze acte de violență, să avem alte metode mult mai clare”, a spus ministrul. Elevii consideră că, dacă sunt obligați să renunțe la telefoane, li se încalcă dreptul constituțional la proprietate.
Directorii prezenți la întâlnire au vorbit despre subfinanțarea liceelor vocaționale, despre modul în care sunt selectați profesorii în școli, dar și despre evaluările naționale, prea multe, în opinia unora dintre ei.