Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Unul dintre cazurile dramatice neelucidate ale Revoluției: aeronava Antonov 24, plină cu ”teroriști”

Unul dintre cazurile dramatice neelucidate ale Revoluției: aeronava Antonov 24, plină cu ”teroriști”

O aeronavă Antonov 24, care a decolat de pe Aeroportul Otopeni cu cinci membri ai echipajului la bord și un ziarist străin, având destinația Belgrad, a fost doborâtă de artileria antiaeriană română, pe data de 28 decembrie 1989.

Rl online 0 comentarii

Incidentul nu a avut niciun supraviețuitor, iar echipajul se afla într-o misiune de aducere de ajutoare. Inițial, toți cei aflați la bord au fost declarați teroriști, iar două zile mai târziu, eroi ai Revoluției.

În dimineața acelei zile, bateria antiaeriană de la Boteni a doborât aeronava care tocmai decolase. Proiectilulo lansat a intrat prin fuselaj, a blocat comanda profundorului în poziția picaj, iar echipajul nu a mai putut face nimic pentru a redresa aparatul de zbor.

La bordul ei se aflau Ioan Chifor, pilot commandant, Mihai Moldoveanu, pilot instructor, Valter Jurcovan, co-pilot, Gelu Cristea, mecanic de bord, Elena Mrchidan și Petre Bănic, însoțitori de bord, și Ian Parry, journalist.

Sursa foto: http://www.ianparry.org/about-ian-parry/

Inginerul pilot, Simion Dascălu, care a preluat ancheta chiar din ziua în care a avut loc incidentul, a relatat pentru cotidianul EVZ că zborul fusese planificat în urma anunțului autorităților e la Belgrad, care puneau la dispoziția României ajutoare medicale. Jurnalistul Ian Parry s-a urcat în ultimul moment. Simion Dascălu a ascultat conversațiile echipajului surprinse pe înregistrările de bord, parțial prezentate de EVZ.

Simion Dascălu a declarat că în acea zi încă funcționa vechiul sistem de autorizare a zborurilor. La data respectivă, toate zborurile eru interzise, iar unitățile antiaeriene aveau ordin să deschidă focul împotriva aeronavelor aflate în aer, dacă nu erau informate în prealabil cu privire la identitatea acestora.

Atunci când a aflat despre doborârea avionului, Simion Dascălu se afla la Guvern, doar că vestea care circula relata despre un avion cu teroriști, care voiau să fugă din România, variantă schimbată radical, după 48 de ore.

Aeronava Antonov 24 decolase pe 28 decembrie 1989 cu misiunea de a aduce flacoane de sânge și ajutoare medicale din Serbia, pentru răniți. În avion se afla un singur pasager, alături de membrii echipajului: jurnalistul Ian Parry, în vârstă de 24 de ani, fotoreporter al publicația britanică Sunday Times, sosit în România în data de 22 decembrie a acelui an, pentru a observa situația care se derula. Acesta se afla în posesia unui număr însemnat de filme fotografice, cu imagini luate în timpul Revoluției de către el și încă doi colegi jurnaliști britanici, care nu urcaseră în avion, întrucât doar lui Parry i se dăduse acordul să se alăture zborului. Ian Parry a fost cel mai tânăr jurnalist care și-a pierdut viața în timpul evenimentelor din decembrie 1989, din România.

Comentarii

loading...