10 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăTechSpărgător de gheață pentru Antarctica, lansat la apă la Șantierul Naval din...

Spărgător de gheață pentru Antarctica, lansat la apă la Șantierul Naval din Galați

La Șantierul Naval „Damen” din Galați a avut loc lansarea la apă a uneia dintre cele mai sofisticate nave construite în ultimii ani, un spărgător de gheață pentru Antarctica. Denumită oficial „Nava de Aprovizionare și Cercetare pentru Antarctica”, nava „Nuyina” este construită pentru Serco DMS Maritime în reprezentarea Departamentului Australian pentru Mediu și Energie din Guvernului Australiei.

Este vorba de un proiect în valoare totală de aproape 2 miliarde de dolari australieni. Spărgătorul de gheață va fi utilizat ca navă de aprovizionare, dar cu ajutorul acestuia guvernul australian va extinde explorarea în mările de sud și Antarctica. Practic, spărgătorul de gheață construit la Galați va furniza celor 3 stații australiene permanente de cercetări din Antarctica și stației din insula Macquire încărcătură și echipamente și va asigura transportarea cercetătorilor și a personalului.

Fiind o navă de cercetări marine, cu facilități de laborator extinse, va putea găzdui până la 116 oameni de știință și va putea asigura staționarea la bord a patru elicoptere și două ambarcațiuni. Spărgătorul de gheață, cu capacitatea de 23.400 tone, va avea o lungime de 156 metri și va putea sparge gheața groasă de 1,65 metri, la viteze de 3 noduri, adică 3 mile marine pe oră. La finalizarea construcției, nava va avea o înălțime de peste 50 de metri, suprastructura, „castelul” cum spun navaliștii, fiind compusă din 10 punți. Se poate spune că navaliștii vor construi o „universitate” plutitoare.

 

Lansarea la apă, o ­operațiune sofisticată

 Pasul cel mai important în construirea unei nave este lansarea la apă, momentul în care corpul navei ia contact cu apa și are un echilibru stabil, care nu va putea fi perturbat nici de o furtună pe mare. Lansarea navei „Nuyina” a avut loc la docul uscat al șantierului naval. Corpul navei a fost asamblat din bloc-secții în camera uscată a docului. În momentul inundării docului, corpul navei s-a ridicat de pe tacheți, suporturile pe care a fost asamblat, fiind adus pe linia de plutire.

Lansările în docul uscat sunt la fel de complicate ca și lansările transversale, cu ajutorul săniilor, presupunând o foarte bună controlare a centrului de greutate al navei prin calcule precise și balastarea tancurilor navei. Potrivit coordonatorului proiectului, Joop Noordijk, operațiunea a durat două zile: „Procedura executată cu mare atenție a presupus ridicarea cu șase metri a nivelului apei în camera uscată a docului, proces ce a fost finalizat după două zile. Odată adusă în stare de plutire, nava fost manevrată pe o distanță de 250 de metri până la una din danele de la cheul șantierului, unde procesul de construire și armare va continua”.

La construirea navei colaborează două șantiere Damen, respectiv Damen Schelde Naval Shipbuilding din Olanda, care a asigurat partea de proiectare și serviciile de management de proiect, și Șantierul Naval Damen Galați, care realizea­ză construirea și armarea navei. „Este o realizare extraordinară pentru toți cei implicați. Încă mai este un drum lung până la livrarea finală, dar succesul îndeplinirii procedurii de aducere în stare de plutire nu face decât să sublinieze capacitățile deosebite de care dispunem pentru a construi nave extrem de avansate și sofisticate, pentru o paletă variată de clienți din domeniul naval, inclusiv operatori comer­ciali, dar și contracte militare și guvernamentale”, ne-a declarat Rino Brugge, directorul general al Șantierului Naval Damen din Galați.

 

Oțelul din care e ­construită nava, tot „made in Romania“

 Construirea „Navei de Aprovizionare și Cercetare pentru Antarctica” mai include și o altă performanță românească, pentru că laminatele din care este construită nava sunt tot „made in Romania”, fiind produse la ArcelorMittal Galați. Combinatul a furnizat tablă groasă de diferite calități, cuprinse între mărcile AH36 și EH36. Aceste mărci speciale de oțeluri destinate utilizărilor marine sunt de înaltă rezistență, de până la 620 Mega Pascali, și au un conținut scăzut de carbon, fiind ideale pentru a face față provocărilor apelor polare. Una dintre principalele provocări, rezolvată cu succes de ArcelorMittal, a fost de a livra tabla în dimensiunile necesare, o treime dintre ele trebuind să fie subțiri și late, cu grosimi de 6-8 milimetri și lățimi de 3.000 de milimetri. Tablele mai subțiri sunt utilizate pentru punțile și „castelul” navei, în timp ce tablele mai groase sunt utilizate pentru bordaj. În plus, tablele extra-largi livrate de ArcelorMittal Galați au redus semnificativ volumul de sudură, iar prin reducerea cordoanelor de sudură se asigură și o mai bună rezistență a corpului navei „Nuyina” în confruntarea cu banchizele de gheață din Antarctica.  

Cele mai citite

Inovație pe piața muncii: munca fără contract

Ministerul Muncii a anunţat că orice persoană cu vârsta de cel puţin 16 ani va putea să câştige bani în plus. Va putea face...

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă