11 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăȘtirile zileiArmata a rămas fără ministru. Cine semnează contractul de 1,6 miliarde de...

Armata a rămas fără ministru. Cine semnează contractul de 1,6 miliarde de euro pentru noile nave

Cel mai costisitor program de înarmare derulat de România în ultimii ani se referă la cumpărarea a patru nave militare noi, de tip corvetă multifuncțională, în valoare totală de 1,6 miliarde de euro.

Conform programării inițiale, conducerea MApN trebuia să anunțe numele firmei căreia i se atribuie contractul la data de 26 octombrie 2018. Acest anunț a fost însă amânat de MApN pentru luna noiembrie. Iar în acest moment, prin demisia, anunțată luni, a lui Mihai Fifor din funcția de ministru al Apărării, termenul de atribuire a contractului de 1,6 miliarde euro se decalează, practic, cel puțin până la momentul instalării în funcție a unui nou ministru al Apărării.

„Guvernul României face toate eforturile astfel încât programele majore de înzestrare a Armatei României să poată să fie duse la îndeplinire. Numai anul acesta deja în februarie am achitat primul sistem de rachete HIMARS, suntem în faza în care ne pregătim să achităm cel de-al doilea sistem de rachete Patriot, avem în plină derulare procedura de achiziţie pentru cele patru corvete multifuncţionale din offset-ul cărora se vor moderniza cele două fregate pe care le-am cumpărat de la Marina Britanică în urmă cu ceva ani“, anunța, pe data de 25 august, ministrul Apărării, Mihai Fifor.

Cel mai important dintre aceste programe, cel referitor la corvete, bate acum pasul pe loc, iar Mihai Fifor, care, în calitate de ministru, se familiarizase cu detaliile acestuia, nu a mai apucat să-l semneze.

MApN și-a anunțat intenția de a cumpăra patru corvete multifuncționale încă de acum zece ani. Prima tentativă de achiziție fusese aprobată de Guvernul Cioloș și anulată ulterior de Guvenul Grindeanu, după ce au apărut suspiciuni legate de firma olandeză căreia i se atribuise contractul.

Un nou program de achiziție pentru cele patru corvete a început în februarie 2018, prin aprobarea de către Guvern a HG 48/2018. Imediat după aceea, ministrul Apărării, Mihai Fifor, anunța lansarea „procedurii specifice“ de achiziție a noilor nave. Partea română a primit inițial cinci oferte. După prima etapă de selecție, dintre cele cinci oferte au rămas patru. La data de 2 octombrie, doar trei dintre cele patru firme selectate au depus ofertele finale, astfel că din cele trei MApN ar urma să aleagă numele câștigătorului.

Cele trei companii care au depus oferte la data de 2 octombrie sunt Damen Shypyards (Olanda), Fincantieri (Italia) şi Naval Group (Franţa).

Una dintre condițiile impuse de statul român este ca noile corvete să fie construite într-un șantier naval din România. Din acest motiv, fiecare dintre cele trei firme străine și-a pregătit capacități de producție în România. Astfel, Damen a cumpărat șantierele navale de la Galați și, foarte recent, pe cel de la Mangalia. Fincantieri deține șantierele navale de la Brăila și de la Tulcea, în timp ce Naval Group a perfectat un parteneriat cu șantierul naval din Constanța.

 

Armament american ­contra celui francez

Damen oferă României corveta model Sigma 10514, dotată cu armament american. Naval Group propune modelul Gowind 2500, iar Fincantieri ar vinde României corveta tip Abu Dhabi Enhanced. Ultimele două modele de nave ar avea la bord rachete produse de MBDA și radare de la Thales, ambele fiind companii franceze.

Firma căreia i se va atribui acest contract va construi patru corvete și, ulterior, va moderniza cele două fregate Tip 22, „Regele Ferdinand“ și „Regina Maria“, ale Forțelor Navale Române. Dintre cele patru corvete, prima trebuie să fie livrată în termen de trei ani de la atribuirea contractului, iar celelalte trei vor fi livrate în termen de până la șapte ani.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița

Ilustrație: Marian Avramescu Pentru ca oamenii de rând să nu poată fi invidioși pe călătoriile președintelui Klaus Iohannis și pe cele ale președdintelui Partidului...
Ultima oră
Pe aceeași temă