Proiectul de Hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Apărării Naționale pornește de la ideea că activitatea pe internet a propriilor săi angajați, atât militari cât și civili, reprezintă o vulnerabilitate și sporește chiar riscul unor acțiuni de “sabotaj, spionaj și terorism”.
Va fi permisă și “studierea persoanelor din listele cu prieteni” ale militarilor
Astfel, Nota de fundamentare a acestui proiect legislativ menționează că “în ultimii 15 ani, activitatea în mediul virtual a personalului Ministerului Apărării Naţionale a crescut semnificativ, iar prezenţa acestuia în mediul on-line induce vulnerabilităţi în ceea ce priveşte protecţia informaţiilor clasificate, precum şi ameninţări de tip sabotaj, spionaj şi terorism la adresa organismului militar. Analizarea modului de comportament şi exprimare în reţelele de socializare, studierea persoanelor din listele cu prieteni, a tipurilor de site-uri accesate frecvent etc., contribuie substanţial la posibilitatea stabilirii loialităţii, caracterului, obiceiurilor, relaţiilor şi discreţiei persoanei verificate în vederea acordării accesului la informaţii. Este necesar să se creeze cadrul legal pentru identificarea, pe timpul executării verificărilor de securitate privind acordarea accesului la informaţii clasificate, a unor noi riscuri de securitate specifice activităţilor desfăşurate în mediul on-line”.
Nici proiectul viitoarei Hotărâri de Guvern, nici nota ei de fundamentare nu fac distincție între activitatea angajaților MApN de la serviciu și cea din timpul liber, ceea ce înseamnă că va putea fi monitorizată, legal, inclusiv activitatea din timpul liber – de exemplu aceea de pe calculatorul de acasă sau de pe laptopul luat în concediu.
De asemenea, acest act normativ nu precizează dacă va fi permisă “spargerea” conturilor de mail sau de pe rețelele sociale ale angajaților proprii.
Singurul detaliu concret este că angajații MApN vor fi obligați să raporteze, în scris, ce pseudonime (“nickname”) au folosit, în ultimii cinci ani, la conturile lor de pe internet, precum și adresele web ale acestor conturi. Aceste informații vor fi menționate de angajații Armatei într-un formular special, la o rubrică nou creată, intitulată “Identități virtuale şi activități on-line”.