Medici legisti au stabilit, fara echivoc, ca moartea scafandrului care lucra la epava “Rostock” a fost una violenta, si s-a produs ca urmare a unei explozii subacvatice.
Anchetatorii au ajuns la concluzia ca, in momentul producerii deflagratiei, scafandrul a fost proiectat in tavanul incaperii din interiorul epavei. In urma impactului, capul scafandrului Waitekettle a fost strivit, cu toate ca avea casca de protectie. Daca in momentul inceperii anchetei nu se stia cu precizie locul in care s-a produs accidentul, acum se stie ca scafandrul lucra intr-o magazie, unde incerca sa strapunga tabla pentru a cupla un lant, cu ajutorul caruia se preconiza sa se efectuze ranfluarea. Scafandrul se pare ca a facut o greseala fatala. El a incercat sa gaureasca corpul navei nu cu un burghiu, ci cu o lance incandescenta. In momentul in care scafandrul a actionat instalatia cu electrod incandescent, s-a produs eplozia care i-a curmat viata. Explozia ar fi putut fi determinata de o acumulare de gaze sau de atingerea unui obiect inflamabil; ar fi putut ramane resturi de combustibil sau un obiect ramas in corpul navei in timpul esuarii din anul 1991. Normele tehnice privind efectuarea unor astfel de lucrari de perforare in interiorul epavei interzic utilizarea surselor incandescente care pot produce accidente grave. La epava navei “Rostock” s-a lucrat frecvent in interiorul vaporului cu lancea incandescenta. Doar atunci cand s-au efectuat lucrari in zona tancurilor de combustibil s-au efectuat perforari cu burghiul mecanic. Pana la incheierea anchetei, lucrarile de ranfluare la epava “Rostock” au fost sistate. Specialisti olandezi si americani spera ca ancheta sa fie finalizata cat mai repede, pentru a fi scoasa ultima bucata a epavei inainte de inghetarea fluviului. Amanarea lucrarilor pana la primavara ar constitui un dezastru economic pentru firmele care lucreaza pe acest santier.